Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
- Markedsstyring passer ikke overalt
- Det er på tide å ta debatten om New Public Management i offentlig sektor. Egentlig har det vært på tide veldig lenge, sier administrerende direktør Bjørn Arild Wisth i Hartmark Consulting.
- Kanskje man skal ta inn over seg at markedsstyring ikke passer overalt, sier Wisth til Ledernett.
Åtte statlige ledere har skapt stor debatt i Danmark etter at de tok et oppgjør med seg selv og lederfilosofien New Public Management (NPM) i en kronikk i avisa Politiken.
Les også: Kraftig oppgjør med kontraktsveldet
"Trenger kritisk debatt
Administrerende direktør Bjørn Arild Wisth i Hartmark Consulting har lenge interessert seg for virkningene av NPM i offentlig sektor, og han skriver om temaet på sin egen blogg.
- Vi trenger en debatt om NPM hvor vi går kritisk til verks og spør om dette var riktig og om det virkelig var til det beste for offentlig sektor, sier Wisth til Ledernett.
- Antakelig vil svarene være forskjellige, avhengig av hvilke områder det er snakk om. Det var sikkert riktig å skape statsselskapet Telenor av gamle Televerket. Når det gjelder strukturendringene i kraftsektoren, er jeg mer usikker.
Det dogmatiske grepet
Wisth tror stadig flere innser at markedstenkningen fra privat sektor ikke alltid og automatisk er svaret. Det dogmatiske grepet er i ferd med å slippe.
- Vi ser en stadig større erkjennelse av at markedet er en teoretisk konstruksjon og ikke en naturlov.
NPM er mye rart
Hartmark-direktøren mener det er vanskelig å gi et presist svar på hva New Public Management egentlig er. Dette har vært en samlebetegnelse på ideer som har preget ledelsen av offentlig sektor i to tiår. Derfor settes denne merkelappen på svært ulike ting.
- Som med alle organisatoriske trender, vil du se at de oversettes og forstås på helt ulike måter når de skal virkeliggjøres i konkrete organisasjoner. NPM kan forstås som noe ett sted, og noe helt annet et annet sted. Det er noe av problemet.
Definisjon i tre deler
I hovedsak peker han på tre sentrale definisjoner av NPM:
* Oppsplitting av store systemer og byråkratier som blir brutt ned i mindre fragmenter og "torpedobåter".
* Konkurranseutsetting mellom offentlige enheter og private.
* Incentivmodeller basert på et økonomisk rasjonale.
Mister helhetsforståelsen
- Hvilke konsekvenser ser du av NPM på HR-siden?
- Kanskje først og fremst når det gjelder bruken av målstyring, resultatoppnåelse og økonomiske incentiver. Det er også klart at mange ansatte i offentlig sektor har merket oppsplittingen hardt. Fra å arbeide med en helhetsforståelse, sitter mange igjen som konkurranseutsatte leverandører innenfor svært avgrensede områder, svarer Wisth.
Død over NPM
Bjørn Arild Wisth tror nye trender og ideer står klar til å overta hegemoniet hvis NPM mister grepet om byråkratiet i den vestlige verden. En av dem kalles Digital Era-Gorvernance (DEG), og den fremste eksponenten er Patrick Dunleavy, professor ved London School of Economics.
- Det handler altså om tunge, akademiske krefter som har tatt tak i dette, sier Wisth.
Akademisk så det holder, ja vel. Men Dunleavy spissformulerer seg like fullt på en måte som ikke er til å misforstå: New Public Management er død!
Splitter nytt: Digital Era-Governance
- Digital Era-Governance, altså. Men hva er egentlig det?
- Det bygger på tre grunnelementer. Den første er re-integrering, og merk deg forstavelsen "re-". Det innebærer at man går tilbake fra oppsplitting i små enheter til store enheter hvor man vektlegger synergier og sammenhenger. På mange måter dreier det seg om å ta kontroll og bringe offentlig sektor nærmere den politiske ledelsen igjen.
- Det andre grunnelementet er behovsorientering. Det handler om at man organiserer tjenestene rundt brukergrupper. De ytre delene av NAV-reformen kan tjene som eksempel. Tre ulike tjenester hadde i stor grad de samme menneskene som brukere. Derfor ga man denne gruppen ett sted å henvende seg i stedet for tre.
Wisth legger til at andre deler av NAV-reformen i høyeste grad er preget av NPM, oppsplitting og bestiller-leverandør-modeller.
- Det tredje elementet er digitalisering. Det handler om at offentlig sektor må nyttigjøre seg internett og IKT fullt ut.
Hartmark Consulting
Hartmark Consulting AS er et bedriftsrådgivnings- og rekrutteringsselskap med kunder både innen offentlig og privat virksomhet. Hovedområder omfatter forretningsutvikling og innovasjon, resultat- og prosessforbedring, strategisk HR, samt executive search og rekruttering.
"