Slike medarbeidere vil vi ha
De ansattes personlighet er avgjørende for arbeidsmiljøet, mener ledere. Her der de viktiste egenskapene som gode medarbeidere bør ha.
- Når de rette egenskapene er til stede hos de ansatte, skaper det glede og trivsel på arbeidsplassen, og det påvirker igjen yteevnen, sier Hilde Marie Brungot, regionbanksjef i DnBNOR, til traineeguiden.no.
Andre ledere er enig med henne. Forbruker.no har spurt fire ledere om hvilke egenskaper de setter pris på hos ansatte, og til sammen 12 egenskaper skiller seg ut.
" Gode egenskaper
Lederne ser etter ansatte som er:
* positive* villige til å gi av seg selv* humoristiske* lagspillere* fleksible og har stor omstillingsevne i ufortsette situasjoner* lojale mot bedriften* engasjerte og brennende i det de gjør* åpne, ærlige og rettferdige* ansvarsbevisste* kreative med evne til å løse problemer og komme opp med ideer* stresstolerante og med evne til å prioritere oppgavene riktig * preget av vinnerånd og ønske om å skape resultater
Nei til baksnakking
Og hvilke egenskaper kan lederne ikke fordra? Ryktespredning og baksnakking regnes som det aller verste en medarbeider kan bidra med. Det bidrar til å forsure og ødelegge miljøet.
Det mest destruktive på en arbeidsplass er ansatte som sprer misnøye. Slike medarbeidere kan skape uro, og har som oftest en negativ påvirkning på arbeidsmiljøet.