Høyt tempo - høyere livskvalitet
I Personal og Ledelse nummer 6 kan du lese om Norges hittil største forsøk med sekstimersdag. Hovedmålet for ledelse og ansatte ved Tine Midt-Norge, Heimdal er å øke livskvaliteten, uten å svekke produktiviteten.
Tines ostepakkeri på Heimdal utenfor Trondheim skiller seg ut fra de fleste som har forsøkt seg med sekstimers arbeidsdag. Med 170 ansatte er dette en stor, kjønnsblandet industribedrift i privat sektor.
Dette kan du lese om i Personal og Ledelse nummer 6, som nå er på vei ut til abonnentene.
Færre pusterom Og det er ikke tvil om at tempoet er blitt betydelig høyere hos Tine på Heimdal. Borte er felles spisepauser og andre pusterom i arbeidsdagen. Maskinene går kontinuerlig.
Men blant de Tine-ansatte Personal og Ledelse snakket med, var det ingen som ønsket seg tilbake til den gamle ordningen. Belønningen i form av mer fritid ser ut til å veie tyngst.
HMS-tiltak Ved Tine Heimdal betraktes sekstimersdagen først og fremst som et HMS-tiltak.
- Selve målsettingen vår er å øke livskvaliteten til alle ansatte. Dette til forskjell fra mange andre prosjekter som har mislyktes fordi de først og fremst har fokusert på å øke produksjonen, sier hovedtillitsvalgt Kåre Pedersen til Personal og Ledelse.
Ansatte som eiereMens Tine satser på å øke livskvaliteten, satser it-selskapet Steria på å øke medarbeidernes lojalitet og innflytelse gjennom eierskap. Den franske datagiganten er kjent for sin ukonvensjonelle struktur, hvor ansatte med aksjer i bedriften i realiteten sitter med kontrollen.
Personal og Ledelse har besøkt Sterias norske filial på toppen av Posthuset i Oslo, for å finne ut hva det betyr for organisasjonen og kulturen at de ansatte er så tungt inne på eiersiden.
Vi tar pulsen på arbeidsmarkedet Arbeidsmarkedet er på kokepunktet. Det blir stadig tøffere å rekruttere nye medarbeidere. Ledigheten er ned ei to prosent, og den synker fortsatt. Personal og Ledelse nummer 6 tar pulsen på arbeidsmarkedet for deg.
Vi har samlet og tilrettelagt all den informasjonen du trenger for å kunne planlegge rekrutteringsarbeidet fremover, enten du jakter på innenlandsmarkedet eller ser utenfor Norges for å finne de medarbeiderne du trenger.
Stillingsannonser i endring En stillingsannonse er ikke lenger hva den var. Formspråket fra reklame og merkevarebygging er på full fart inn på "stilling ledig"-seksjonen også, noe som medfører økt profesjonalisering og høyere kostnader.
I Personal og Ledelse nummer seks kan du lese om den postmoderne stillingsannonse. Bedriftene presenterer sine "brands", i et forsøk på å appellere til søkernes behov for å iscenesette seg selv og historien om sitt eget liv.
Og har du ikke en merkevareguru til å hjelpe deg, gir vi deg noen enkle tips om hvordan du likevel kan utforme en stillingsannonse slik at den blir litt bedre.
Personal og Ledelse er bladet for deg som leder og utvikler mennesker. Klikk her for å abonnere.
"