Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik gir og tar du kritikk
Forutsetningen for å gi konstruktiv kritikk er at det ligger en stor dose varme og aksept i bunnen. Her er noen gode råd, enten du skal gi eller ta imot kritikk.
Å være menneske innebærer kontinuerlig læring og utvikling, og korreksjoner er en naturlig del av livet, skriver Psykolog Guro Øiestad i en ny bok om temaet, som rett og slett heter "Kritikk".
Boka er omtalt i den seneste utgaven av Personal og Ledelse.
Les her: Gode råd når du gir kritikk
Les her: Gode råd når du får kritikk
Å gi og ta kritikk handler egentlig om å få det litt bedre med seg selv og andre. Vi trenger å være tydelige og si fra om ting vi mener er galt, og vi har behov for tilbakemeldinger på ting vi bør korrigere hos oss selv.
Fare: Kritikk blir konflikt
Men kritikk må gis på en god måte for å ha tilsiktet effekt. Hvis ikke er kritikk sårende. Vi blir mer opptatt av å forsvare oss enn av å lytte til det som meddeles. Resultatet kan bli at kritikken fører til en konflikt.
Det grunnleggende utgangspunktet når du gir kritikk er derfor: Alle mennesker har behov for å bli likt! Hvis vi ikke føler at vi har en trygg og god base av aksept hos kritikeren, takler vi kritikk dårlig.
Mennesker er ulike
Derfor; hvis noen reagerer negativt på kritikk fra deg, så spør deg selv: Hvorfor? Er personen nærtakende og vanskelig - eller kan problemet ligge hos deg selv?
Svaret kan selvfølgelig være begge deler. Mennesker er ulike. Noen er tryggere på seg selv enn andre. Da har de et bedre utgangspunkt for å takle kritikk. Men også da må tillitsbygging komme før kritikk, råder Guro Øiestad.
Hvordan du sier det
Konstruktiv kritikk handler med andre ord ikke bare om hva du sier. Det handler i stor grad om hvordan du sier det - og hvordan mottakeren oppfatter det du prøver å formidle. Hvis kritikken ikke når frem, er den nytteløs.
Den fører ikke til endring i tilsiktet retning - kanskje heller det motsatte. Resultatet er at den som får dine korreksjoner, mister det potensialet som ligger der for vekst og personlig utvikling.
Les også: Slik vokser konflikter
"