Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Priser bygging av servicekultur
IKEA ble dobbeltvinner da prisene for Serviceløftet 2007 ble delt ut i Oslo i går, mens Flytoget ble hedret som "Årets veiviser". Prisene skal bidra til å løfte servicenivået i norske bedrifter.
- Serviceløftet er etablert for å bidra til en nasjonal dugnad for bedre service. Den store interessen for årets priser, viser at norsk næringsliv er opptatt av å forbedre forbrukernes serviceopplevelse, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI, som har tatt initiativet til Serviceløftet.
Les også: HR er nøkkelen til god service
IKEA dobbeltvinner
Ikea vant prisene for "Kundeopplæring" og "Fysiske rom og systemer.
- Fysiske rom er noe vi jobber med hver dag, og kundeopplæring er et sterkt satsingsområde for oss. Derfor er det veldig hyggelig å motta disse to serviceprisene, sa kunderelasjonssjef Kenneth Skauge da IKEA prisene for Serviceløftet 2007 ble delt ut i Oslo tirsdag kveld.
Flytoget hovedvinner
Flytoget ble hovedvinneren som "Årets Veiviser", i tillegg til at selskapet også vant kategoriene "Kundebehandling" og Kommunikasjon". Servicebedriften ISS ble tildelt prisen for "Årets Nyskaper", mens Engø Gård vant kategorien "Medarbeiderutvikling".
Bedrifter som fikk Hederlig Omtale av juryen var Coop Svalbard, Marché Restaurants Norge, Netcom, SAS Ground Services og Sparebank 1 Skadeforsikring mens IF Skadeforsikring ble nominert.
Endringsvilje
Ulike undersøkelser tyder på at servicenivået i Norge er for lavt. Serviceløftet og prisen for Årets Serviceløft er derfor etablert etter initiativ av HSMAI for å sette fokus på forbedret service, et initiativ som støttes av en rekke organisasjoner og bedrifter.
- Vi vet at fokus på bedre service vil føre til økt kundetilfredshet og økt lønnsomhet over tid, sier Peter Wirén, juryformann og administrerende direktør i Teller AS og samarbeidspartner med HSMAI om Serviceløftet 2007.
- Noen selskaper er flinke til å sette service i system, men det er fortsatt mange som har mye å hente på dette området. Juryen har i sitt arbeid lagt vekt på å gi honnør til bedrifter som viser endringsvilje og som samtidig kan dokumentere forbedring i servicenivået
Bred deltakelse
En rekke ulike bedrifter fra mange ulike bransjer, fra reiseliv til telekom, fra bank og finans til butikk og varehandel, hadde meldt seg på i konkurransen om Serviceløftet 2007, som ble delt ut i Oslo tirsdag kveld.
Kriteriene for å vinne, var at bedriften hadde satt i gang eller gjennomført tiltak som ville bidra til en vesentlig forbedring av bedriftens service overfor sine kunder.
Endringer i medarbeidernes adferd
Juryen har i sine kriterier vektlagt at tiltaket er godt dokumentert både i forhold til innhold, prosess og iverksetting. Juryen vektlegger også at det er dokumentert relevant effekt overfor kundene i forhold til endring i tilfredshet og adferd.
Også dokumentasjon av endringer i medarbeidernes opplevelse og adferd er vektlagt, der det er aktuell. Det er endelig lagt vekt på i hvilken grad også andre bedrifter kan hente inspirasjon og læring av tiltaket.
Prisvinnere
De seks kategoriene det ble delt ut priser i var kundebehandling, tjenesteutvikling, medarbeiderutvikling, kommunikasjon, kundeopplæring og fysiske rom og systemer, i tillegg til hovedprisen Årets Veiviser og Årets Nyskaper.
" Prisvinnere:Årets Serviceløfteveiviser 2007: Flytoget.Årets Nyskaper: ISS
Kundebehandling: Nominert: Flytoget, IF og Coop Svalbard.Kategorivinner: Flytoget. Hederlig Omtale: Coop Svalbard.
Tjenesteutvikling: Nominert: Marché Restaurants Norge.Hederlig Omtale: Marché Restaurants Norge.
Medarbeiderutvikling:Nominert: Engø Gård, SAS Ground Services, Flytoget, Sparebank 1 Forsikring, IF og Coop Svalbard.Kategorivinner: Engø Gård. Hederlig Omtale: Coop Svalbard, SAS Ground Services og Sparebank 1 Skadeforsikring.
Fysiske Rom og Systemer:Nominert: Marché Restaurants Norge, Flytoget, IKEA og Netcom.Kategorivinner: IKEA. Hederlig omtale: Flytoget.
Kommunikasjon:Nominert: FlytogetKategorivinner: Flytoget.
Kundeopplæring:Nominert: IKEA og Netcom.Kategorivinner: IKEA. Hederlig omtale: Netcom
Juryen:Juryen har bestått av:Peter Wirén, adm. dir. i Teller AS (juryformann)Siv Lunde Kolrud, hotelldirektør Hotel ContinentalChristina Endresen, daglig leder Hafslund KundeserviceSiv Christina Endresen, hotelldirektør Hotel ContinentalTrine Lise Ness Grimstad, markedsdirektør Dolphin Software ASBård Tronvoll, daglig leder EPSI NorwayPetter Furulund, adm. dir. NHO ServicePål Rasmus Silseth, prosjektleder Norsk Kundebarometer ved BILiv Kindem, markedsdirektør Choice Hotels ScandinaviaJannike Moe, senterleder Aker Brygge