Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Sportsbransjen satser på seniorer
Gresvig vil øke gjennomsnittsalderen på medarbeiderne i sportsbutikkene og søker nå etter godt voksne og pensjonister. Målet er å tilføre faglig tyngde, gode holdninger og god kundeservice.
Gresvig Detaljhandel ønsker flere medarbeidere i alderen 50-75 år til sine egeneide sportsbutikker. I praksis betyr det Intersport-, G-Sport-, Super G- og Sportshuset-butikker i Oslo og omegn, Fredrikstad, Hønefoss, Voss og Stavanger.
- Vi tror folk i denne aldersgruppen kan bidra med faglig tyngde, gode holdninger og god kundeservice, sier Anne-Cathrine Gudbrandsen i Gresvig.
Gudbrandsen understreker at sportskjedene til Gresvig er svært fornøyd med sine unge selgere, og at de sjelden mottar klager.
En viktig grunn til å søke etter godt voksne, er å få opp gjennomsnittsalderen på selgerne. Den er i dag under 25 år.
Glemt, men viktig kundegruppe
- Kundegruppen vi kaller "unge eldre" er en litt glemt gruppe. Tidligere var du gammel når du passerte femti. Slik er det ikke lenger. I dag er folk spreke og aktive også etter fylte femti, seksti og sytti år, sier Gudbrandsen.
Les også: Står lenger i jobb med trening
For eksempel var hver fjerde av de som gjennomførte Birkebeinerrennet nå i mars over femti år, det vil si 2700 skiløpere. Over 800 var seksti eller eldre.
- Dette er også en viktig kundegruppe for oss, ikke minst fordi de har stor kjøpekraft. De ønsker kvalitet og har ofte råd til det. Og mange setter pris på å handle av noen som er omtrent på egen alder, det gjelder alle aldersgrupper, sier Gudbrandsen.
Samfunnsøkonomisk fornuftig
Informasjonssjefen i Seniorsaken er svært positiv til Gresvigs initiativ.
- Vi hilser dette med stor glede og interesse. Det er ikke bare politisk korrekt, men også samfunnsøkonomisk fornuftig å ha folk lenger i arbeid, sier informasjonssjef Dag Bredal i Seniorsaken.
Han nøler med å kalle det en trend, men registrerer at det i det siste har vært flere som har gått aktivt ut og ønsket seg godt voksne arbeidstakere. I fjor gjorde byggvarekjeden Bauhaus dette da de åpnet sin første norske filial i Drammen.
Stabil, trofast og lojal arbeidskraft
I et stramt arbeidsmarked valgte også Det Norske Veritas å satse med en rekrutteringskampanje rettet mot erfarne ingeniører. De fikk 20 nye medarbeidere på den måten, den eldste var 62 år.
- Statistikken viser at godt voksne arbeidstakere er stabil, trofast og lojal arbeidskraft. Sykefraværet er lavt og kompetansen gjerne høy etter et langt yrkesliv. De eldste ble yrkesaktive i en tid da det var vanskelig å få arbeid og vet å holde på en jobb, sier Bredal.
Les også: Eldrebølgen vil komme brått på
" – Og mens unge skifter jobb ofte, vil denne aldersgruppen ha lagt det meste av karrierejaget bak seg. Det betyr mindre ressurser til opplæring av nye folk, sier han.
Fleksibel deltid
Gresvig legger opp til fleksibel arbeidstid. Muligheten til jobbe deltid som butikkansatt, er stor.
– Vi ser både det samfunnsnyttige og verdien i at Gresvig assosieres med et positivt tiltak som dette, sier Anne-Cathrine Gudbrandsen i Gresvig.
- Men vi er mer opptatt av det konkrete utbyttet. Vi tror større aldersforskjeller hos våre medarbeidere skaper en større forståelse for de forskjellige kundegruppene, og at yngre og eldre medarbeidere lærer mye av hverandre.
(Newswire)