Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Vikarer faller mellom to stoler
Utleide vikarer befinner seg i en utsatt situasjon fordi ansvaret for den daglige oppfølgingen av arbeidsvilkårene faller ofte mellom to stoler. Det hevder svensk forsker.
Iblant brukes vikarer dessuten for at de fast ansatte skal slippe særskilt monotone eller slitsomme arbeidsoppgaver.
Allerede i 2001 viste en bred studie i hele EU-området at innleid personell var mer utsatt enn øvrige ansatte, både når gjaldt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø.
Les også: - Foreldet bilde av bemanningsbransjen
Innleide arbeidstakere hadde tyngre og mer besværlige arbeidsstillinger enn øvrige ansatte og hadde mindre romslighet til å påvirke arbeidstakten, skriver HMS-magasinet.
Selv om vikarer bare utgjør en liten del av den totale arbeidsstokken, er de spredd over mange forskjellige yrker og virksomheter.
Arbeidsmiljøet faller mellom to stoler
- Hovedproblemet for vikarene er at de har en spesiell arbeidssituasjon, sier forsker Tommy Isidorsson, ved institutt for arbeidsvitenskap ved Göteborgs universitet til det svenske Arbetsmiljöupplysningen.
Yrkeslivet ellers er bygget opp rundt tydelige ansettelsesrammer og et tradisjonelt samspill mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Men bemanningsbyrået har ingen daglig oversikt over arbeidsvilkårene ute hos kunden.
Samtidig tar ikke arbeidsgiveren som vikaren er utleid til, nødvendigvis tar ansvar for å følge opp vikarens langsiktige arbeidssituasjon, påpeker forsker Isidorsson.
Mangler daglig oppfølging
Det daglige arbeidsmiljøet er ikke automatisk dårligere for vikarer enn andre, ettersom det systematiske arbeidsmiljøarbeidet påvirker alle arbeidstakere uavhengig av arbeidsgiver.
- Men som regel er oppfølgingen dårligere. Vi kan snakke om en kjerne og en periferi av arbeidstakere. Kjernen har gode utviklingsmuligheter i arbeidet, mens periferien av vikarer utfører enklere oppgaver og mangler en utvikling i arbeidet, hevder Tommy Isidorsson.
Yrket har stor betydning
Det finnes også store interne forskjeller i bemanningsbransjen. Enkelte arbeidstakere utfører enklere administrative oppgaver med små utviklingsmuligheter, mens andre har stor kompetanse og meget utfordrende oppgaver.
Mye avhenger av hvilken yrkesgruppen vikaren befinner seg i. It-konsulenter med høy utdannelse er ofte å finne i kjernen, med samme utviklingsmuligheter som de fast ansatte.
"