Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ber om hjelp mot egen sjef
Kvinner i 40-årene ansatt i helsevesenet er dem som oftest bruker Arbeidslivstelefonen til Mental Helse. Og oftest handler henvendelsen om konflikt med en leder.
Siden 2005 har Arbeidslivstelefonen vært et tilbud til både arbeidstakere, arbeidsgivere, tillitsvalgte, pårørende og så videre.
Hensikten er å demme opp for konflikter, utstøting og mobbing i arbeidslivet, og på den måten bidra til en nedgang i sykefraværet.
Les også: Slik vokser konflikter
Konflikt med egen leder
Fra starten og til i dag har tjenesten tatt imot over 5000 samtaler. Fra 2006 til 2007 økte antallet henvendelser med 20 prosent, noe som trolig skyldes økt fokus på mobbing og trakassering i mediene.
Den vanligste brukeren er en kvinne mellom 40 og 50 år som jobber i helse- og sosialsektoren. Og som oftest gjelder det en konflikt med en leder, skriver fagbladet Sykepleien.
Går på dagen i fortvilelse
Arbeidslivstelefonen får stadig flere henvendelser fra mennesker som er så fortvilet at de har gått på dagen og forlatt arbeidet. Dermed stoppes også lønna umiddelbart.
- Mange føler seg utstøtt fra arbeidsplassen i en eller annen form. De kan være utstøtt på grunn av alder, mobbing, psykiske problemer og så videre, sier daglig leder Grace Beathe Mathisen.
Les også: Mobbing verre enn sextrakassering
Mange av dem som ringer har fått en oppsigelse eller avskjed fra arbeidsgiver. Andre sier de har sagt opp selv som svar på en vanskelig arbeidssituasjon over lang tid.
Nummeret til Arbeidslivstelefonen er 815 44 544.
"