Telefonavlytting

Ber om hjelp mot egen sjef

Kvinner i 40-årene ansatt i helsevesenet er dem som oftest bruker Arbeidslivstelefonen til Mental Helse. Og oftest handler henvendelsen om konflikt med en leder.

Publisert

Siden 2005 har Arbeidslivstelefonen vært et tilbud til både arbeidstakere, arbeidsgivere, tillitsvalgte, pårørende og så videre.

Hensikten er å demme opp for konflikter, utstøting og mobbing i arbeidslivet, og på den måten bidra til en nedgang i sykefraværet.

Les også: Slik vokser konflikter

Konflikt med egen leder

Fra starten og til i dag har tjenesten tatt imot over 5000 samtaler. Fra 2006 til 2007 økte antallet henvendelser med 20 prosent, noe som trolig skyldes økt fokus på mobbing og trakassering i mediene.

Den vanligste brukeren er en kvinne mellom 40 og 50 år som jobber i helse- og sosialsektoren. Og som oftest gjelder det en konflikt med en leder, skriver fagbladet Sykepleien.

Går på dagen i fortvilelse

Arbeidslivstelefonen får stadig flere henvendelser fra mennesker som er så fortvilet at de har gått på dagen og forlatt arbeidet. Dermed stoppes også lønna umiddelbart.

- Mange føler seg utstøtt fra arbeidsplassen i en eller annen form. De kan være utstøtt på grunn av alder, mobbing, psykiske problemer og så videre, sier daglig leder Grace Beathe Mathisen.

Les også: Mobbing verre enn sextrakassering

Mange av dem som ringer har fått en oppsigelse eller avskjed fra arbeidsgiver. Andre sier de har sagt opp selv som svar på en vanskelig arbeidssituasjon over lang tid.

Nummeret til Arbeidslivstelefonen er 815 44 544.

"
Powered by Labrador CMS