NAV fikk ned sykefraværet
Seks butikker ved et kjøpesenter i Bergen satset på tilrettelegging sammen med NAV, og etter to år er sykefraværet redusert betraktelig.
Våren 2006 inngikk seks butikker ved Vestkansten kjøpesenter i Bergen et samarbeid med NAV i fylket for å få ned sykefraværet. I dag har butikkene mer enn halvert sykefraværet, melder nav.no.
Kartla arbeidsplassene
Det startet med at trioen NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland, NAV Arbeidslivssenter Hordaland og NAV Laksevåg trygd og arbeid valgte ut seks butikker som hadde spesielt høy fraværsprosent, og som hadde mange sykmeldte med muskel- og skjelettplager.
Sammen med den sykmeldte selv og sjefen deres, kartla ergoterapeut Gry Bjelland fra Hjelpemiddelsentralen arbeidsoperasjonene og arbeidsplassen til hver enkelt. Lederne fikk konkrete råd om både fysiske og organisatoriske forhold som burde endres på.
Motsatt trend
Ved oppstart lå sykefraværet i prosjektbedriftene på vel 11 prosent, og ved siste måling i 4. kvartal 2007 var det nede i 4,9 prosent. I varehandelbransjen for øvrig har utviklingen gått motsatt vei, og økt til 5,9 prosent i samme periode.
Historisk lav
Butikksjef Rune Steffensen på Safari Vestkanten er en av dem som har samarbeidet tett med NAV om oppfølging av de ansatte. Han er ikke i tvil om at det er samarbeidet som har ført til de gode resultatene. Her er sykmeldingsstatistikken lavere enn noen gang, med verdier under tretallet.
Både NAV lokalt, Arbeidslivssenteret og Hjelpemiddelsentralen har gitt ham råd og veiledning - generelt og med hensyn til enkeltansatte.
- Det gir en trygghet å vite at jeg bare kan ringe dersom det er noe jeg lurer på eller vil diskutere, sier butikksjefen til nav.no
Viktigst å snakke sammen
Steffensen forteller videre at de har gjort en del endringer som har hatt positiv effekt for alle på arbeidsplassen, ikke bare de sykemeldte.
- For eksempel har vi gjennomført mer jobbrotasjon, og vi har opprettet et arbeidsmiljøutvalg som kommer med forslag til forbedringer og miljøtiltak. Men det viktigste er kanskje at vi er blitt flinkere til å snakke sammen om hva som skal til for å få ting til å fungere
Systematiske samtaler og faste oppfølgingstidspunkter er noe han ser på som svært nyttig. Han fremholder dessuten dialogmøtene NAV innkaller til som en veldig positiv ordning.
(nav.no)