Odd Vanebo med KK-Heie

Historien om Ask media

I 2008 ble ett av de største fagpresseforlagene i Norge etablert. Her kan du lese historien om veien til fusjonen.

Publisert

I 1957 etableres Bjarne H. Reenskaug Forlag og Trykkerier AS – senere Vanebo Fagpresse AS – av Bjarne H. Reenskaug.

Tolv år senere – i 1969 – etableres bladet Storkjøkken. Dette heter i dag Horeca, og er det eldste av dagens produkter i Ask Media as.

I 1978 flytter Reenskaug forlags- og trykkerivirksomheten fra Karl Johans gate i Oslo til Grøset Herregård i Grue. Samme år etableres bladet Renholdsnytt av Selvig Publishing AS, og dette skal senere havne i Vanebo Fagpresses portefølje.

1980-årene - Schibsted ny eier

I 1981etableres bladet K K Heje Driftsteknikk, som senere får dagens navn Bedre Gardsdrift.

Bladet er i dag Ask medias største produkt omsetningsmessig.

1985 overtar Schibsted-konsernet som ny eier, og det nye navnet blir Schibsted Fagpresse AS. To år senere rammes selskapet av en økonomisk krise, og sjefsredaktør Odd H Vanebo overtar som ny eier. Fra 1987 er det nye navnet Vanebo Fagpresse AS.

Året etter selges trykkeriet til Jan Erik Pettersen, og blir til Grafisk Senter Grøset AS.

1990-årene - generasjonskifte

I 1995 kjøper Vanebo Fagpresse bladet Rengjøring & Vedlikehold av Holmen Consult, og året etter selges halvparten av eiendomsmassen på Grøset til Grafisk Senter Grøset.

I 1997 selges bladet Bedre Helse til Hjemmet-Mortensen, og for første gang er virksomheten gjeldfri. Senere samme år etableres de tre nye bladene Aktuell Sikkerhet, Personal & Ledelse og FastFood.

Parallelt etablerer Indufa Norge AS – senere Mentor Online AS – bladet Plastforum med Asle Isaksen og Erik Sigurdssøn som nøkkelpersoner. Bladet er i dag en del av Ask Medias portefølje.

I 1999 skjer et generasjonsskifte, og Odd H. Vanebos sønn Nils Vanebo overtar som daglig leder og majoritetseier i Vanebo Fagpresse AS. Samme år kjøper selskapet TF Scandiavia AS, som blant annet utgir Renholdsnytt.

2000-2005 - oppkjøp og nye satsinger

I 2000 endrer TF Scandinavia AS navn til Vanebo Media AS. Samme året etableres HMS-magasinet, og iløpet av to år har bladet 7 000 individuelt betalende abonnenter. År 2000 er også året for nettsatsing, og gardsdrift.no og renholdsbladet.no blir selskapets første nettsteder.

enere samme år slås bladene Rengøring & Vedlikehold og Renholdsnytt sammen til bladet Renhold.

I 2002 etablerer Vanebo Fagpresse AS, Mentor Online AS, Asle Isaksen og Erik Sigurdssøn Plastforum AS, senere Industrimedia AS. Selskapet er samlokalisert i Brugata i Oslo med det nyetablerte kontraktssalgsselskapet ADD media AS. ADD media ble etablert av Erik Sigurdssøn, og de største kontraktene er Plastforum, HMT og Prosessindustrien.

Samme år etablerer Mentor Online AS og Vanebo Fagpresse AS selskapet Norsk Fagpresse AS på Grøset. Selskapet gir ut bladene AGI – Norsk Grafisk Tidsskrift, FastFood og det nyetablerte Norsk Utemiljø.

I 2003 kjøper Vanebo Fagpresse alle aksjene i Norsk Fagpresse AS, og fusjonerer inn selskapet.

ADD media AS kjøper bladet Helse Medisin Teknikk av Selvig Publishing AS. Industrimedia AS kjøper samme året bladet Tre & Møbler fra Fagbladgruppen og døper det om til Treindustrien. I tillegg etablerer selskapet bladet Prosessindustrien.

Samme år etablerer Vanebo Fagpresse telemarketing-selskapet Bestselger AS for å styrke abonnementssalget for egne titler. Året etter starter selskapet Mice AS for å satse på messer og seminarer som nytt forretningsområde.

Mice kjøper eierandeler i PA-messen og varmemessen. PA-messen AS etableres som eget selskap i 2005 hvor Mice AS eier 40%.

2004 etablerer Industrimedia bladet Teknologi & Verkstedindustri.

2006 fram til i dag - nettsatsing og fusjoner

To år etter at Industrimedia har etablert Teknologi og Verkstedindustri, fusjonerer selskapet og ADD media AS under navnet ADD media AS. Samme år kjøper Cicero Forlag ASA 51% av Vanebo Fagpresse og 34% av ADD media.

I 2006 starter Vanebo Fagpresse en betydelig nettsatsing. Alle de åtte bladene skal etablere nettsteder.

To år etter oppstarten, kjøper Mice 65% av aksjene i Scandiavian Electronics Fair AS som arrangerer elektronikkmessen hvert annet år. Samme år etableres Norske Media AS hvor Vanebo Fagpresse har en eierandel på 67%. Lisenskontrakten for AGI legges til dette selskapet. Norske Media AS etablerer året etter bladet Print & Publisering og får lisensavtale for produksjon av bladet OfficeM.

I 2007 setter også ADD media i gang en betydelig nettsatsing, hvor alle bladene skal etablere nettsteder.

Året etter at de kjøpte 51 prosent av aksjene, kjøper Cicero Forlag ASA seg opp til 100% i både Vanebo Fagpresse og ADD media. ADD media kjøper i tillegg 51% av aksjene i Elektromedia AS som utgir bladet Elektro Energiteknikk samt nettstedet elektronett.no.

Samme år fusjonerer ADD media AS med Tecpress AS som utgir bladet Automatisering & Industridata samt nettstedet tecpress.no. Året etter, i 2008, tas beslutningen om en fusjon og etablering av Ask media as.

Powered by Labrador CMS