Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Lønner seg ikke å outsource til utlandet
Å outsource til lavkostland kan vise seg å bli dyrere enn man tror. Store avstander og språkproblemer er noe av forklaringen.
De fleste bedrifter er for små til at det lønner seg å outsource til utlandet, mener forskeren Jon Rognes ved Handelshøyskolen i Stockholm. Han forsker på hvordan outsourcing av tjenester påvirker bedriftene.
- Hvis du legger ut mindre enn femti jobber til utlandet, blir omkostningene ved å håndtere ordningen ofte så stor at det ikke lønner seg, sier Jon Rognes til det svenske magasinet Personal & Ledarskap.
Noe av grunnen er at det er dyrt å opprettholde gode og tette kontakter over lange avstander. Bedriftene bruker ofte mye ressurser på å løse alle de små problemene som oppstår hele tiden. Problemer som er enkle å løse når det skjer på ens egen arbeidsplass, men som blir mye mer tidkrevende når de skal løses på lang avstand.
De viktigste ulempene:
- Manglende språkkunnskap kan skape problemer.
- Avstanden gjør at små problemer ikke kan løses kjapt og kontinuerlig.
- Lønnsnivået øker også i lavkostland, og turnoveren kan være høy.
- Det er vanskeligere å forbedre og utvikle tjenestene når den andre parten sitter langt borte.
- Det er dyrt å flytte virksomheten og komme i gang med prosjektet.
Mulige fordeler:
Lavere kostnader, bedre servicegrad og tilgjengelig kapasitet.