Prestasjonslønn skaper problemer
Bruken av prestasjonsbasert lønn øker til tross for at skaper mer problemer enn det løser, hevder en BI- professor.
Interessen for å ta i bruk ulike former for prestasjonsbasert lønn er stor. De fleste drømmer om lønnssystemer som gir direkte incentiver, skaper psykologisk eierskap og i tillegg bidrar til rekruttering og til å holde på kompetanse.
Men dessverre gir forskningen lite grunn til å tro at dette gir ønsket effekt, ifølge professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI, Bård Kuvaas, i en artikkel hos forskning.no.
– De som virkelig gjør en god jobb liker selvfølgelig å få godt betalt. Men god betaling er ikke dermed årsaken til at disse gjøre en ekstra god jobb, understreker Kuvaas.
Funker på kvantitet
Han har studert belønningssystemer i ulike norske organisasjoner, og sett på internasjonal forskning på bruk av ulike former for prestasjonsbasert lønn.
Dette forteller forskningen:
– Individuell prestasjonsbasert lønn funker på kvantitet, men ikke på kvalitet.
– Prestasjonsbasert lønn virker bare på enkle, rutinepregede og i utgangspunktet lite motiverende oppgaver som kan reduseres til ett eller noen få resultater som er enkle å måle. Et eksempel som forskning.no trekker frem er jordbærplukking. .
Negative effekter
Det trekkes fram i artikkelen at slike lønnssystemer i hovedsak kan ha effekt på medarbeideres innsats, men ikke på kunnskap, ferdigheter og evner.
Ergo så vil en slik lønn være virkningsfull om innsatsen til medarbeideren i utgangspunktet var lav.
Var innsatsen i utgangspunktet bra, men lav effektivitet skyldes manglende kunnskaper, ferdigheter eller evner – vil prestasjonsbasert lønn ha en demotiverende effekt.
Prestasjonsbasert lønn vil i stor grad få medarbeidere til å jobbe raskere – det vil kunne bidra til å redusere både kvalitet, innovasjon og nyskaping. Noe som anses viktigere og viktigere.
En annen kjent negativ effekt er at det kan virke altfor godt og resultere i manipulerende og uetisk adferd, påpeker Kuvaas.
Kunnskapsmedarbeideren
Det beste rådet professoren kommer med når det gjelder å få kunnskapsmedarbeidere til å yte sitt beste er; å gi dem en god lønn som er konkurransedyktig.
Deretter skal du gjøre alt du kan for å få medarbeideren til å glemme penger som drivkraft for jobben:
Gode medarbeidere tenker nemlig ikke på penger når de er på jobb – kun på tjeneste, produkt, kunde eller bruker.
Kilde: www.forskning.no
"