Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Coaching med placeboeffekt
Ansatte merker ingen forskjell om sjefen er coachet eller ikke.
40 prosent av lederne som var blitt coachet hevdet i en undersøkelse at de kommuniserte bedre med sine ansatte. Men ikke en eneste ansatt var enig.
Givende for den coachede
Forsker og førsteamanuensis Gro Ladegård ved Institutt for økonomi og ressursforvaltning ved Universitetet for Miljø og Bioforvanltning på ÅS, har kartlagt coaching, på oppdrag fra konsulentselskapet Transformator.
- Det jeg helt tydelig ser, er at lederne selv mener de har fått veldig mye ut av coaching, mens deres underordnede ikke merker noen som helst endring i oppførsel, sier hun til Dagens Næringsliv.
I vekst
Til tross for dette konkluderer Ladegård med at coaching er i vekst.
Andelen selskaper som tilbyr coaching til sine ledere er i dag 93 prosent blant dem med over 1 000 ansatte, 90 prosent blant dem med over 250 ansatte og 63 prosent blant selskapene med over 100 ansatte.
- Dette til tross for at det ennå er et ungt og relativt uoversiktlig yrke, sier Ladegård.