Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Få bedre humør på arbeidsplassen
Les hvordan du tiltrekker de beste ansatte - og hvordan du beholder de gamle.
Dyre kurs og innleide coacher er ikke nødvendigvis den beste veien til et godt arbeismiljø.
Gunilla Resare har vært med på å bygge opp kunnskapsbedriften SAS Institute, som ifjor toppet lista over "Great place to work". Ifølge henne er de små, enkle knepene ofte de beste.
Resare er i dag markedsdirektør i konsulentselskapet Gapgemini, og arbeider med å tiltrekke de rette medarbeiderne til kunnskapsbedrifter.
Her er hennes ti beste tips for hva som skaper et godt sted å jobbe:
1. Synliggjør virksomhetens strategi
- Vær tydelig på virksomhetens strategi. Benytt gjerne et godt it-verktøy for å synliggjøre strategien og måloppnåelsen. For eksempel er balanced scorecard løsninger ypperlige til dette.
2. Følg opp hver medarbeider
- De fleste virksomheter har halvårlige eller årlige medarbeidersamtaler. Det er lett å glemme at det er den kontinuerlige og daglige oppfølgingen og hva som skjer mellom disse strukturerte samtalene som er avgjørende. Mistrivsel og lignende forhold bør ikke få lov til å utvikle seg, men ryddes opp i med en gang.
3. Ha en uformell lederstil
- Vår skandinaviske lederstil, som preges av uformellhet, gjør at ansatte trives bedre. Sjefer som tar seg tid til å slå av en uformell prat og involvere seg i hvordan det går med de forskjellige prosjektene, belønnes med at trivselen på arbeidsplassen øker.
4. Snakk sammen internt - før informasjonen sendes ut offentlig
- Det er uheldig når de ansatte må lese avisen for å følge med på hva som skjer internt i virksomheten. Opprett prosesser hvor selskapet sikrer at kommunikasjonen går den riktige veien. Det er uheldig for virksomheten og virksomhetskulturen når jungeltelegrafen er den mest effektive informasjonskilden. Vær så åpen som mulig.
5. Skap takhøyde - involver de ansatte
- Mange hjerner tenker bedre enn få. Oppfordre til innspill, diskusjoner og fri utveksling av synspunkter. Stimulér de ansatte til å involvere seg, det frigjør kreativitet og øker motivasjonen. Utfordringen er å sette strek for diskusjonen når beslutningen til slutt er tatt.
6. Sats på mangfold og inkludering
- Menn, kvinner, unge, gamle, norske og utenlandske - mangfold skaper videre vyer og økt kunnskap både for virksomheten og for den enkelte ansatte. Tilrettelegg for et inkluderende miljø som stimulerer hverandres styrker.
7. Ha klare etiske retningslinjer
- Et godt rennomè styrker fellesskapet og stolthetsfølelsen. Klar CSR- strategi (CSR- corporate social responsibility) virker motiverende. Angi klare etiske og moralske retningslinjer. Ta ansvar for, og ha et bevisst forhold til klimautfordringer, i tillegg til å vise et sosialt engasjement.
8. Skap gode sikkerhetsnett
- Helhetstenking - i gode og onde dager - er av stor betydning i arbeidet med å ta vare på de ansatte. Helsefremmende tiltak og forebyggende arbeid er en veldig god investering. Dersom noe først skjer, er det også avgjørende med gode støtteordninger. God oppfølging fra virksomhetens side kutter ikke bare ned antall potensielle sykemeldninger, det kan faktisk redusere lengden på en sykemelding.
9. Gi ansatte frihet under ansvar
- Stadig flere etterspør fleksibilitet, en slags frihet under ansvar. Små barn, gamle foreldre eller nye familiekonstellasjoner - den moderne kunnskapsmedarbeider kan være i livssituasjoner som kan kreve noen timer av "prime time" arbeidstid. Tilrettelegging for resultatet og ikke antall timer i kjernetid, blir satt veldig stor pris på av dem som trenger det. Økt forståelse og fleksibilitet fra virksomheten belønnes ofte av de ansatte med at både kvaliteten på arbeidet stiger, samt at lojaliteten til arbeidsplassen øker.
10 Innfør goder
- Diverse goder gjør sitt for å skape trivsel på arbeidsplassen. Men det går ikke an å erstatte godt lederskap med en fruktkurv. Ekstra god kaffe på jobben, massasje og meditasjon i arbeidstiden og firmahytter er imidlertid noen av de mest populære godene.
(Dagensit.no)