Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Si det klart og tydelig
Dersom du skal lykkes i å kommunisere godt med dine kolleger, bør du unngå den akademiske stilen. Et viktig kjennetegn hos de mest suksessfulle danske lederne, er den uformelle kommunikasjonsstilen, ifølge en ny undersøkelse.
Den danske undersøkelsen 'Succesfulde ledere i sygehusvæsenet' har kartlagt hva som kjennetegner særlig suksessfulle ledere. Et av de viktigste trekkene viser deg å være deres evne til å kommunisere klart og tydelig, uten unødvendige avsporinger. Det skriver lederweb.dk.
Denne måten å kommunisere på - umiddelbar kommunikasjon - handler både om måten du henvender deg til andre på, og hvilke ord du bruker. Det handler om å gå rett på sak, uten for mye akademisk eller politisk snikk-snakk.
Slik får du det til
Ifølge Lederweb.dk, behersker du denne formen for kommunikasjon dersom:
- Du bruker dagligdags språk og en uformell sjargong. Du bruker ikke fremmedord eller akademiske betegnelser til å gjemme deg bak. Heller ikke når du møter andre som gjør det.
- Du er direkte i måten du henvender deg til andre på. Du er uhøytidlig og rett frem - også ovenfor nye personer og i offentlige sammenhenger.
- Du snakker rett ut også om det som er problemfylt. Du er ærlig, og gir ikke uklare svar for å slippe unna.
- Du har et kroppsspråk som henger godt sammen med hva du snakker om.
Unngå dette
Dersom du derimot sliter litt med denne måten å kommunisere på, kan det komme til uttrykk på følgende måter:
- Stilen din er for akademisk eller teknisk. Det får deg til å fremstå som unaturlig.
- Dine omgivelser opplever deg som hard eller kritisk, fordi du er rask i replikkene og ikke legger skjul på dine meninger.
- Du blir for åpen og ærlig - også i situasjoner der det ville være klokt å holde litt igjen.
- Du har problemer med å si det du vil si til riktig tid, og kommunikasjonen din blir oppfattet som rotete.
(Lederweb.dk)