Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Fremtidens sjef er på oppdagelsesreise
Glem alt om analyser, kontroll og stram planlegging. Kravene til fremtidens ledere er noe helt annet.
De nye lederne vil utfordres, og gidder ikke å dulle med personalet. Derfor trengs en ny lederprofil, skriver lederweb.dk
Det gamle blir kjedelig
Gårsdagens sjef skulle være god til å analysere, kontrollere, planlegge og pleie personalet. - Det høres utrolig kjedelig ut, mener yngre lederspirer. De kommende generasjoner vil heller være spesialister uten å dulle med personalet, og derfor spåes en fremtidig mangel på ledere, ifølge nettstedet.
Utfordringen for morgendagens virksomheter blir derfor å bygge opp nye lederprinsipper, som kan støtte opp om den nye lederprofilen som vil komme. - Og de har ikke råd til å la være, melder nettstedet.
Både lede og følge
Dagens leder erkjenner at hun ikke er allvitende. Den gamle sjefen, som tok beslutninger basert på tilfeldigheter og forsøkte så godt som mulig å se kontrollert ut, er på vei ut. Fremtiden leder skal vite når hun skal lede, og når hun skal følge.
Tidligere var en bra utdannelse og en fin CV et godt utgangspunkt for en lederstilling, men i dag er vi på vei inn i et følelsessamfunn, hvor bedriftene i stigende grad lever av innovasjon, kreativitet og "den menneskelige faktor". Før skulle man være faglig dyktig, men i dag skal man være menneskelig dyktig.
I fremtiden blir det derfor de kulturelle, sosiale og innovative kvalifikasjoner viktigst. - Noe som er vanskelig å måle og veie.
Suger til seg
Fremtidsforskere mener den viktigste kvalifikasjon for fremtidens sjefer er at han/hun lytter, og suger til seg informasjon, lærer, og beveger seg fra kontor til kontor, fra utfordring til utfordring. Deretter skal mye tid brukes på å reflektere, sove og tenke.
Kort sagt fyller fremtidssjefen opp hjernen uten først å filtrere, sortere eller bedømme, for å unngå bekreftelse av gamle fordommer og vrangforestillinger.
For den nye lederen gjelder det å utfordre sitt eget virkelighetsbilde og endre sine feiloppfatninger.
Modige organisasjoener søkes
Dersom man skal erkjenne at medarbeiderne i virkeligheten er klokere enn en selv og at man ikke vet noe om alt, kreves to egenskaper:
Selvstendige medarbeidere og modige organisasjoner. Klarer man å få de to til å henge sammen, kan man vinne stort, skriver lederweb.
Kampen om morgendagen
Gitte Larsen, redaktør på Institut for Fremtidsforsknings blad "Fremtidsorientering", skriver dette i forordet til temanummeret "Kampen om Fremtiden":
Mange vil sige, at det er de unge, der ejer fremtiden. Den unge generation i dag - vokset op med digitale medier og et fokus på både sig selv og fællesskaber - ligner ikke nogen anden generation, og de har helt sikkert en masse at byde ind med lige om lidt, når de indtager både magtfulde positioner i samfundet og i det hele taget bare bruger de nye teknologier og medier, som de er vokset op med, i faglige, professionelle og personlige sammenhænge.
Men hvordan rekruttere unge, og kanskje motvillige, ledere? Og hvordan håndtere de sammenstøt som kan oppstå mellom den gamle og den nye verden av ledere?
Institut for Fremtidsforsknings svar er dette:
Du skaber selv fremtiden - og dermed også dine muligheder. Nogle gange kan alle og enhver have brug for at blive rusket lidt i for at få øje på dem.
Det er altså ingen grunn til panikk. Men det er derimot grunn til å se på hva de unge etterspør, og hva som motiverer dem.
Nytt perspektiv på ledelse
En ting er sikkert, ifølge lederweb: Hvis virksomheter ikke setter seg inn i og lytter til hva som foregår der ute, blir det uhyre vanskelig å rekruttere fremtidens sjefer.
Det må åpnes for banebrytende ideer og konsepter, som gjør det morsomt å gå på jobben. Hele bedriftens tankegang omkring ledelse bør overveies og gjøres attraktiv for dagens generasjon av unge.
(Artikkelen er hentet, oversatt og kortet ned fra Lederweb.dk. Hele artikkelen kan du lese her)
"