Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik får du opp moralen
Les hvordan du får opp moralen på arbeidsplassen
På fredag skrev Ledernett at hver niende danske mellomleder gjerne kaster moral og etikk ut av vinduet for å nå sine mål. I dag gir vi noen tips til hvordan du kan få opp moralen på arbeidsplassen:
(Kilde: Erhvervsbladet.dk)
Kjenn på magefølelsen
Vær bevisst på å sette etikk og moral på dagsordenen. Det trenger ikke å være en spesielt åndelig eller spirituell handling, men spør forsiktig om det virksomheten i dag gjør er etisk og moralsk korrekt.
Kan dere stå inne for hva dere gjør? Bruk den såkalte magefølelsen, fordi det er dette det i bunn og grunn handler om: Hvilken magefølelse du har med det du gjør.
Tillit og moral kan bety forskjellige ting for forskjellige mennesker, men sørg for at alle medarbeiderne i virksomheten er enige om å holde seg til retningslinjene dere legger opp.
Skriv ned et etisk regelsett
Innarbeid etikk og moral som et ledd i virksomhetens regler, og skriv dette regelsettet ned. Selv om mange virksomheter har slike regelsett, er det langt fra alle som bruker det.
Sørg for å ha en konkret sjekkliste på hvordan reglene etterleves. Les det igjen og igjen, og sørg for at alle følger dem.
Lær opp personalet
Dersom medarbeiderne skal etterleve sine regler, er det nødvendig å sette av et par dager for at de skal få et godt innblikk i hva som er virksomhetens etikk og moral. Hold gjerne et kurs i dette for medarbeiderne.
Vær ærlig
I en virksomhet med mange ansatte, er det umulig å påstå at ingen noensinne har gjort noe galt. Når det dukker opp saker som kan avsløre at virksomheten har gjort noe som er i strid med de etiske retningslinjene, bør kritikken tas imot, og eventuelle feil bør innrømmes.
Vær åpen og innrøm det dersom dere har dummet dere ut i en og annen situasjon. - Og sett som mål at dette skal rettes opp i.
"