Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Bestiller jobbreiser hjemmefra
I en travel arbeidshverdag opplever mange at de ikke har tid til å planlegge og bestille sine egne tjenestereiser. De gjør det hjemmefra om kvelden i stedet.
Stadig flere bestiller arbeidsreiser hjemmefra om kvelden. De har ikke tid når de er på jobben. Det melder det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
- I en hektisk arbeidsdag er vanskelig å finne tid til å sjekke flypriser, avgangstider og om hotellene har ledig kapasitet. Folk ringer oss etter arbeidstid og vil ha hjelp, sier Per Arne Villadsen.
Han er administrerende direktør i Berg-Hansen, et av Norges største reisebyråer med 30 kontorer i hele Norge.
Flere ringer om kvelden
Berg-Hansen Reisebureau får nå langt flere telefoner om jobbereiser på kveldstid enn for et år siden. Utviklingen skjøt skikkelig fart i høst, og bare siden oktober har økningen vært på 16 prosent.
- Nå har vi snart like mange telefonhenvendelser på sen ettermiddag og kveldstid som i vanlig arbeidstid mellom åtte og fem. Dette er en endring som har kommet veldig raskt, sier Villadsen.
Lange forretningsreiser
Telefonrushet i reisebyrået begynner ved 16-tiden og varer til langt utpå kvelden mandag til torsdag. Det er særlig folk som skal ut på lange forretningsreiser som nå ringer reisebyrået hjemmefra.
Les også: Jobbreisende får lett alkoholproblemer
- Om kvelden har de tid til å planlegge reisen sammen med en reiserådgiver. Folk som reiser mye i jobben vet at det er tidkrevende å sette sammen en gunstig kombinasjon av reisetider og pris.
Effektiv reiserute
Det viktigste for jobbreisende er at reisetiden blir så kort som mulig, viser undersøkelser Berg-Hansen har gjort. Ingen liker langvarige mellomstopp underveis.
- Når folk ringer om ettermiddagen og kvelden, vil de ha hjelp av proffe reiserådgivere som kan legge opp en effektiv reiserute, men som også planlegger for alternative ruter dersom noe uforutsett skulle skje.
- Det betyr flere og mer kompliserte reisebestillinger som kommer stadig senere på dagen. Ettermiddagene og kveldene er blitt mye travlere, sier Per Arne Villadsen.
Spennende på nett
Når folk skal ut å reise, sjekker de aller fleste nettet for å se hva som finnes av priser og flyruter. Det synes Berg-Hansen er flott.
- Nettet er et fantastisk godt verktøy både for å sjekke reisemuligheter og for å bestille billetter. Over halvparten av bestillingene til oss kommer via nettsidene våre, sier Villadsen.
Nettrafikken hos Berg-Hansen er størst på ettermiddagen og om kvelden, og stadig flere av bookingene kommer etter arbeidstid. Det folk ordner selv er enkle flyreiser i Norge eller direkteruter uten mellomlandinger.
Kompliserte valg
Men når folk skal ut på lengre reiser, for eksempel til det fjerne Østen, ringer de reisebyrået.
" - Nettet gir et hav av muligheter, og det er komplisert å velge riktig. Derfor ønsker mange å snakke med reiseeksperter. De trenger hjelp til å vurdere ulike pristilbud, reiseruter og hvilke muligheter de har for å gjøre endringer underveis, sier Per Arne Villadsen i Berg-Hansen Reisebureau.