Tips til internkommunikasjonen
God informasjon tar tid, men dårlig informasjon tar opp enda mer tid, ifølge kommunikasjonsrådgiver Bente Erlien.
Oppskriften på god internkommunikasjon enkel, i følge rådgiver og lærebokforfatter Bente Erlien: Kjappe fakta - og rom for dialog.
Ikke bare fakta
Hun mener det er viktig å huske at kommunikasjon ikke bare handler om fakta, men i høyeste grad også om følelser. Hennes råd er derfor at den som planlegger kommunikasjonen setter seg inn i målgruppenes situasjon, for å forstå hvordan de kan komme til å oppfatte og tolke budskapet.
- Behovet for strukturert og målrettet internkommunikasjon er enda mer påtrengende enn tidligere ettersom kravet til tempo har økt, sier Erlien til addecco.no.
Limet i bedriften
Alle beskjeder, ordrer, tilbakemeldinger, spørsmål, forslag og kommentarer som vi formidler mellom oss er en del av internkommunikasjonen.
- Uten at denne fungerer er det vanskelig, om ikke umulig, å handle sammen eller samarbeide, og på mange måter er den limet som holder organisasjonen samlet, mener Erlien.
E-post-pøsing
Hun tror noen av problemene som oppstår med internkommunikasjon skyldes manglende bevissthet om hva som er de forskjellige kanalenes egenskaper, styrker og svakheter. For eksempel at store mengder informasjon pøses ut via e-post, når det hadde vært bedre å ta det ansikt til ansikt.
Et annet problem kan være at informasjonen legges ut på intranettet i tro om at alle får det med seg, uten at den når frem til dem den var ment for.
- En lang utveksling av meninger med kopier i øst og vest kunne kanskje heller vært løst ved en enkel samtale, tror Erlien.
(Kilde: adecco.no)