Tre tips til nystartede bedrifter
Har du nettopp startet en ny virksomhet? Da er det på tide å se nærmere på arbeidsmiljøet.
Bare tanken på å komme i gang med et systematisk arbeidsmiljøarbeid kan virke overveldende, melder den ferskeste papirutgaven av HMS-magasinet. Enda vanskeligere er det gjerne i et firma med få ansatte, som til overmål kanskje er i oppstartsfasen.
Bare ordet systematisk har liksom noe stort over seg. Ord som "systematisk arbeidsmiljøarbeid", "internkontrollsystem", "risikoanalyse" kan fort virke overveldende.
Gap ikke over for mye
Men er du helt i oppstarten, er det skummelt å skulle favne alt. Trolig vil det rett og slett være et feilskjær om du går ut SÅ hardt.
Det viktige er at arbeidsmiljøarbeidet ikke går helt på lykke og fromme, men at det er litt planmessig og strukturert.
Det handler i bunn og grunn om å påse at arbeidsmiljøet er bra for dem som jobber for deg, og å innse at det finnes noen regler eller rutiner som kan hjelpe deg å oppdage farer.
Ønsker du å bruke eksterne rådgivere? Les mer om hvordan du kan unngå fallgruvene
" Arbeidsmiljølovverket
Den norske HMS-lovgivningen bygger på at ledere og medarbeidere skal jobbe sammen for å utvikle arbeidsmiljøet. De første du bør stifte bekjentskap med er Arbeidsmiljøloven (AML) og Internkontrollforskriften (IK).
AML beskriver arbeidsgiverens plikter og samarbeidet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. AML er skrevet på et forståelig språk og gir indirekte en masse gode tips. Men den er omfattende og i stedet for å lese den fra A til Å, kan det være en god idé å slå opp på ting du er spesielt interessert i, hente inspirasjon og i begynnelsen bare bla litt fram og tilbake.
IK er mer spesifikt rettet mot arbeidsgiver. Den er også vesentlig kortere. Hovedbiten i forskriften er åtte korte punkter om at arbeidsgiver blant annet skal kartlegge farer og jobbe systematisk for å unngå ulykker og skader.
Både Arbeidsmiljøloven og Internkontrollforskriften kan leses gratis på internett.
" Nyttige verneombud
Selv om arbeidsgiver har det øverste ansvaret for arbeidsmiljøet, skal arbeidsmiljøarbeidet drives sammen med arbeidstakerne. Dine medarbeidere kan være en stor ressurs.
Alle virksomheter (med noen få unntak) som har ti eller flere arbeidstakere skal ha et verneombud. Verneombudet velges av de ansatte og er representant for disse. Verneombudet skal i hovedsak ikke være ansvarlig for å gjennomføre tiltak, men for å påse at de blir utført.
Selv om verneombudet KAN fungere som en vaktbikkje og kjeftesmelle, har det i praksis vist seg at norske verneombud i hovedsak fungerer som en solid støtte og ressurs for sine ledere, der leder og verneombud jobber sammen i et fruktbart tospann.
Stadig færre får tilbud om bedriftshelsetjeneste
" Godt arbeidsmiljø er lønnsomt
Mange arbeidsgivere har visst det lenge: Et velfungerende arbeidsmiljø er bra for økonomien.
I en undersøkelse der 1550 arbeidsgivere svarte på hva de synes om arbeidsmiljøarbeid, oppga åtte av ti at arbeidsmiljøarbeid er viktig for virksomheten og mer enn to tredeler at det gir et forbedret økonomisk resultat.