Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
På tide med en støvtørk av logoen?
Ligner bedriftslogoen din noe som kunne pryde en østtysk komponentfabrikk på 70-tallet? Og er slagordet helt utgått på dato? Da er det kanskje på tide med en liten finpuss.
Det er dårlig forretning å ha et knallgodt produkt uten å klare å kommunisere budskapet til omverdenen.
Alt bør henge sammen
Det engelske begrepet "branding" - etter hvert også mye brukt her til lands - dreier seg om de symbolene du ønsker å knytte virksomheten din til. Dette gjelder alt fra navn, logo og slagord, til farger og design på hjemmeside og brevpapir. Alt bør på en eller annen måte si noe om virksomheten.
Når det ikke lenger er noen sammenheng mellom de ulike signalene - eller mellom signalene og det virksomheten tilbyr - kan kunden lett misforstå.
John Williams, ekspert i branding og image ved Entrepreneur.com har rådene til hvordan en bedrift på best måte kan vise sine særtrekk og egenskaper til omverdenen:
1: Evaluer logoen og navnets løfter
Sammen utgjør logoen, slagordet og bedriftsnavnet et løfte til kundene. Det forteller hva de kan forvente av tjenestene og produktene, og det skal skille ut bedriften fra andre - konkurrerende - bedrifter.
Brandingen skal fortelle hvem du er, og derfor evalueres etter nettopp dette. Stemmer brandingens løfter overens med kundenes ønsker?
Husk også at bedriften ikke kan være alt for alle. Hvem bedriften er, skal baseres på hvilken målgruppe den retter seg mot.
2: Evaluer det visuelle uttrykket
Gå en ny runde med det visuelle uttrykket til bedriften. Stemmer utseendet og bedriftens særpreg overens? Og passer det sammen med resten av sinalene den sender?
Siden logoen er fundamentet for hvordan bedriften fremstår, bør den være det første som er i orden. Men det er vanskelig å selge et produkt ved hjelp av markedsføring som ser hjemmesnekret ut, så få hjelp utenfra. I kundenes øyne betyr kvalitetsreklame kvalitetsprodukter.
Hvis du synes bedriftens design trenger en støvtørk, vurder om du kan beholde de nøkkelelementene som virker, og heller fjerne det som har gått ut på dato. Nøkkelen er å fremstå som aktuell, uten å miste det opprinnelige.
Vurder nøye om det virkelig er behov for endringer i logoen, siden det ikke er nok at du selv er lei av den. Det fungerer gjerne slik at først når du selv begynner å bli lei, har kundene begynt å oppdage deg.
3: Sørg for en rød tråd
Bruk farger og grafiske elementer konsekvent gjennom hele brandingen, siden det skal utgjøre en helhet.
De ulike elementene skal vekke den samme gjenkjennelsen hos kundene, og derfor er det viktig med en rød tråd. - Gjerne i form av en dominerende farge, skrifttype eller andre grafiske elementer.
4: Oppdater innhold
Sørg for at alle priser, produktlister og andre opplysninger er oppdatert, og slett alt som ikke lenger er relevant eller nøyaktig. Dersom du reklamerer på internett, forsikre deg om at ingen tidsbegrensede tilbud fortsatt ligger ute.
5: Revurder strategier
Hva er bedriftens markedsstrategier? Hvor og hvordan kommer meldingene dine ut? Hva virker, og hva virker ikke? Kanskje er det på tide å prøve noe nytt.
Oppmerksomhet og gjenkjennelse er nøkkelen til suksess, skriverErhvervsbladet.dk. - Ved å beholde kjente elementer i markedsføringen, bygger du opp troverdigheten til bedriften.
(Erhvervsbladet.dk)