Slik unngår du mobbing
Mobbing på arbeidsplassen kan føre til lange sykefravær og dårlig stemning. Som sjef finnes det mye du kan gjøre for å unngå problemet.
I boka "Undvik mobbing på jobbet" - utgitt av den svenske arbeidsmiljøforeningen Prevent - gir forfatterne råd om hvordan du som sjef kan unngå at mobbing blir et problem på arbeidsplassen:
1: Gjør personalet klar over at du ikke aksepterer mobbing på jobben, og ha dette som en del av virksomhetens policy. Slik viser du som sjef hva du forventer av de ansatte.
2: Ikke fei konflikter under matten. Ta heller tak i dem så tidlig som mulig.
3: Sett av tid for diskusjon om hvordan dere sammen vil utvikle det sosiale arbeidsmiljøet og samholdet på arbeidsplassen. Ta opp temaer som arbeidsfordeling, kommunikasjon og hvilke normer som skal gjelde.
4: Skaff deg mer grunnleggende kunnskap om konflikter, krenkelser og den vanskelige samtalen.
Dyre konsekvenser
- Mobbing kan iblant være vanskelig å oppdage, men det skal ikke ignoreres, sier medforfattere Krister Skoglund til Chef.se.
Om du som sjef ikke tar tak i problemet, kan det ifølge Skoglund få ubehagelige konsekvenser:
- Det kan føre til at noen blir så dårlige at de må sykemelde seg. I verste fall kan det føre til at personen mobbingen går utover ønsker å slutte.
Viktig med skolering
For å forebygge mobbing trengs det ifølge Skoglund ofte skolering, og oppfordrer til å trene på vanskelige samtaler og konflikthåndtering. Han påpeker dessuten viktigheten av å tilby støtte til den som rammes av mobbingen, og at virksomheten gjør lurt i å etablere en bedriftshelsetjeneste.
(Kilde: "Undvik mobbing på jobbet", Chef.se)