Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik får du fortgang i møtet
Møtevirksomhet opptar gjerne mer tid enn nødvendig. En ny møtemodell - cafémodellen - skal gjøre møtene mer effektive.
Den svenske sjefskontrolløren Richard Engel fortalte nylig i Svenska Dagbladet at halvparten av hans arbeidstid går med til møtevirksomhet, og at nettopp derfor er han bevisst på å gjøre møtene givende og effektive. Løsningen har på hans arbeidsplass, IBM-bedriften Green Cargo, blitt cafémodellen.
Ifølge Engel passer møtemodellen best på større møter, med 15 eller flere deltakere.
Slik går du frem:
1: Gruppeinndeling Deltakerne deles opp i mindre grupper. Gruppene stiller seg ved hver sine whiteboards/papirtavler, som tar for seg ulike problemstillinger. Eksempel: Hva gjør vi bra? Hva skal vi forbedre i høst?
2: Idémyldring og rotasjon Gruppene får komme frem til et visst antall ideer hver, før de roterer og går videre til neste tavle.
3: Rangering Den nye gruppa rangerer ideene som står på tavla, etter hvem de synes er best.
4: Konkrete løsninger Så roterer gruppene igjen. Når gruppene nå kommer til sine nye tavler, skal de gi konkrete løsninger på de problemene tavlene tar opp, eller foreslå hvordan man konkret kan jobbe videre med ideene som er kommet opp.
Hovedregel: Deltakerne skal ikke vite hvilken oppgave som venter dem på neste tavle, før de har rotert. Ved hver tavle finnes en sekretær som skriver ned ideene, samt holder rede på hvilket resonnement som ble ført.
(Kilde: Svenska Dagbladet)