Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Fra kollega til leder: Seks fallgruver
Utnevnelsen fra kollega til leder åpner døra for nye muligheter, men også for mange fallgruver og konflikter.
Den danske boka Fra kollega til leder - En bok om ledelse retter oppmerksomheten mot nettopp denne overgangen, og kommer med en rekke råd til hvordan du kan takle din nye rolle.
Har du noen erfaringer - del dem her
Boka er skrevet av Marie Thalund og Lis Vibeke Kristensen, og skisserer opp hvilke fallgruver du bør unngå:
Fallgruve 1
Jeg er jo fortsatt den jeg alltid har vært. Derfor kan jeg forvente samme lojalitet fra medarbeiderne nå, som før jeg ble leder.
At lederrollen forandrer andres syn på en, kommer som en overraskelse på mange. Selv om du fortsatt er den samme personen som før du ble leder, er rollen din endret. Relasjonen mellom deg og dine kolleger er også grunnleggende forandret.
Derfor bør du forberede deg på å frigjøre deg og dine medarbeidere fra de tidligere relasjonene, og sette deg inn i hvordan din nye rolle er i forhold til din gamle.
Fallgruve 2
Jeg kan fortsette å være venn eller uvenn med mine kolleger, selv om jeg nå er sjefen deres.
Dersom du blander vennskapelige relasjoner med beslutninger om arbeidsfordeling blant de ansatte, kan det oppstå problemer.
Det er viktig at du opptrer som leder ovenfor alle medarbeiderne, og ikke utøver positiv eller negativ særbehandling.
Unngå troverdighetsproblemer ved å ikke la dine personlige sym- eller antipatier påvirke avgjørelsene dine. Alle beslutninger skal baseres på saklighet - ikke vennskapelighet.
Fallgruve 3
Det viktigste for meg som ny leder er å være populær hos mine tidligere kolleger.
Denne tanken er ikke uvanlig. Men som leder og beslutningstaker kan du ikke forvente at du alltid er like populær hos alle medarbeidere.
Søker du anerkjennelse og popularitet i din lederrolle, bør du overveie om du kan oppnå dette et annet sted enn på arbeidsplassen. Kjøper du deg popularitet hos de ansatte, kan det koste deg hele din troverdighet som leder.
Fallgruve 4
Når jeg møtes med kritikk, er det bare fordi folk er misunnelige.
Det kan føles vanskelig å plutselig bli skyteskive for tidligere kollegers kritikk, uansett om den er berettiget eller ikke. Dersom det i tillegg var intern konkurranse om lederjobben, er du kanskje blitt leder for medarbeidere som føler seg forbigått.
Skap et forum på arbeidsplassen hvor det er rom for konstruktiv kritikk, slik at både du og dine medarbeidere kan lære av kritikken.
Fallgruve5
Jeg gidder ikke å krangle.
Ledere som skyr konflikter kan føle seg fristet til å pakke beslutninger inn som diskusjoner eller opplegg, for så å allikevel gjennomføre en beslutning som allerede er tatt.
Som leder er det din oppgave å stille krav til medarbeiderne, og å ta beslutninger, selv om det kan oppleves ubehagelig.
Det er du som velger hvor mye medbestemmelse medarbeiderne skal ha, og ikke omvendt.
Fallgruve 6
Når jeg ikke kan diskutere problemer og betro meg til mine tidligere kolleger, må jeg klare alt på egenhånd.
Det kan iblant føles "ensomt på toppen", når du går fra kollega til leder. Det vil være enkelte opplysninger du ikke lengre får, og områder du ikke lengre kan diskutere med kolleger.
Alle ledere har bruk for faglige tilbakemeldinger, og også omsorg og støtte. Det er greit å søke dette andre steder enn hos kolleger eller hjemme. Deltakelse i ledernettverk kan være akkurat det du trenger.
(Lederweb.dk)
"