Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Hjemmearbeid skaper konflikter
Ansatte som jobber hjemme eller på et lokalkontor langt unna sjefen, opplever alvorligere jobbkonflikter enn andre. Grunnen er gammeldagse sjefer.
Dette kommer fram i doktorgradsarbeidet til Bente Lind Kassah.
Hun er sosiolog og førsteamanuensis ved Høgskolen i Harstad. Hun har funnet at det i slike organisasjoner er færre småkonflikter enn i tradisjonelle organisasjoner:
– Folk ser ikke hverandre til daglig, og da bryr de seg ikke med småtingene som kan utvikle seg til konflikter. Til gjengjeld blir konfliktene ofte større, sier hun til Teknisk Ukeblad.
Behov for å se sine ansatte
Teknologiutviklingen har gjort det lettere å jobbe på forskjellige steder, slik at flaskehalsene ikke lenger er tekniske, men derimot lederne i organisasjonen.
– Konfliktene blir store fordi ledere overkjører ansatte og bryter normer i søken etter kontroll over de ansatte, sier hun.
Les også: Sett grenser for hjemmearbeidet
Kassahs forskning viser at norske ledere har problemer med å lede folk som ikke sitter i samme lokale som dem selv.
– Problemet er at de sitter fast i den gamle måten å lede på. De takler ikke helt å miste den visuelle kontrollen av de ansatte, der de faktisk kunne se og høre om folk gjorde jobben sin, sier hun.
Søker kontroll
Kontrollbehovet kan gi seg merkelige utslag, som at lederen sjekker den ansattes e-post eller reiser over lange avstander til der folk jobber. Dette bidrar til å forsure det psykososiale miljøet. Utfordringen er at konflikter er vanskelige å løse over telefon.
– De involverte må møtes ansikt til ansikt, noe som av praktiske årsaker ikke skjer så ofte. Når de møtes, er det heller ikke sikkert de har nok tillit til hverandre til at de åpner seg og er i stand til å løse konfliktene, sier hun.
Les også: Jobber best på vei til jobben
Kassah har også erfart at folk blir ansett for å ha andre egenskaper enn de har. Hun har avdekket tilfeller der ledelsen ikke har vært klar over hvilken kompetanse de ansatte har hatt, slik at høyt kvalifiserte ansatte er blitt satt til rutinearbeid eller er blitt presset til å ta videreutdanning de ikke var interessert i, sier hun ifølge Teknisk Ukeblad.
"