Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Bedre vern for eldre sjåfører
Regjeringen vil gjøre det vanskeligere for transportselskapene å skvise eldre sjåfører ut av yrkeslivet
Mange eldre sjåfører mister i dag jobben fordi selskapet de har jobbet for, har tapt en anbudskonkurranse. Med den nye loven må selskaper som vinner anbudskonkurranser ta imot mange flere eldre sjåfører fra tapende selskaper.
Transportarbeiderforbundet er fornøyd med at loven kan bli endret.
Lovendring
Gjennom en lovendring vil Samferdselsdepartementet sørge for at yrkessjåfører får med seg ansienniteten de har opparbeidet seg gjennom hele yrkeskarrieren.
Dermed må transportselskapene heller kvitte seg med yngre sjåfører, i stedet for dem som har vært i yrket lenge.
- Det er veldig urettferdig slik loven fungerer i dag. Folk som har vært lenge i yrket har opplevd å bli skviset ut av arbeidslivet, og derfor vil vi nå sikre disse større rettigheter, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til NTB.
- Stor seier
Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet med denne saken i flere år, og forbundsleder Per Østvold er fornøyd med at det endelig skjer ting.
- Dette er en stor seier for oss. Vi vet at det koster mer for selskapene å ha eldre sjåfører. Nå blir selskapene forpliktet til å ta større hensyn til eldre sjåfører, koste hva det koste vil, og det er bra, sier Østvold.
Regner med motstand
Han er forberedt på at lovforslaget vil møte sterk motstand blant transportselskapene, fordi de får større utgifter. Navarsete mener selskapene må kunne leve med det.
- Det viktigste her er rettferdigheten overfor de eldre. Samfunnsøkonomisk vil det også koste en del dersom arbeidere som kunne fortsatt å jobbe, heller blir arbeidsledige, sier Navarsete. (©NTB)