Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Er du alltid streng?
Leder du på samme måte i alle situasjoner? Ifølge det svenske nettstedet chef.se, lønner det seg å beherske flere lederstiler.
Ifølge nettstedet er det viktig å føle seg trygg med sin egen lederstil, men siden ulike situasjoner krever ulik lederstil, er det en fordel å beherske flere.
Chef.se - med Harvard Business Review som kilde - lister opp de seks vanligste lederstilene, og peker på når de forskjellige er best å bruke:
1: Den tvingende stilen
"Gjør som jeg sier"-stilen kan være brukbar i krisesituasjoner, eller når du leder problematiske medarbeidere. Men i de fleste situasjoner hemmer den tvingende stilen fleksibiliteten i organisasjonen, og trykker medarbeidernes motivasjon ned.
2: Den autoritære stilen
Den autoritære lederen har en "følg meg"-holdning. Hun fastsetter målet, men gir medarbeiderne frihet når det gjelder å velge hvordan det skal nås. Denne stilen fungerer om virksomheten er i ferd med å skakkjøres, men ikke når sjefen leder en rekke eksperter som er mer erfarne enn hun selv er.
3: Den rosende stilen
Kjennetegnet for disse lederne er at de i stor grad priser det positive ved mennesket. Lederstilen passer når man skal bygge opp en lagånd og øke selvtilliten hos medarbeiderne, men all oppmerksomhet omkring det positive kan føre til at dårlige prestasjoner ikke korrigeres. Den rosende sjefen gir sjelden råd, noe som forvirrer medarbeiderne.
4: Den demokratiske stilen
Å la medarbeiderne delta i avgjørelser, fører gjerne til at de tar mer ansvar og kommer opp med mange nye ideer. Men det kan også føre til mange lange møter, og medarbeidere som føler at de ikke har en sjef.
5: Den topp-presterende stilen
En leder som alltid presterer på topp kan være et forbilde, og påvirke medarbeiderne positivt. Men hun kan også - med sine alltid like gode resultater - gjøre medarbeidere motløse, og lei av at hun tar over situasjonen.
6: Den coachende stilen
Denne lederen konsentrerer seg mer om personlig utvikling enn om arbeidsoppgavene. Den fungerer bra når medarbeiderne er bevisst på sine svakheter og ønsker forbedring, men ikke når de motvillig blir presset til forandring.
(Chef.se)