Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Lønnsomt å satse på etikk
Virksomheter som forholder seg aktivt til etiske spørsmål, er mer lønnsomme og har en høyere børsverdi enn andre foretak. Det viser en ny rapport.
Ifølge rapporten fra handelshøyskolen i Umeå i Sverige har virksomheter som tar sosialt ansvar, bedre verdiutvikling enn andre foretak.
En forklaring kan være at flere velger å investere i slike foretak fordi de anses å ta mindre risiko, skriver Aktuell Sikkerhet.
Les også: Hva er Employer Branding?
Det er nærliggende å tro at selskaper som forholder seg aktivt til det etiske, samtidig har en tydeligere politikk når når det gjelder utro ansatte, jobber mer systematisk for å forebygge uønskede hendelser og har bedre rutiner for å avsløre internt snusk før media oppdager det.
Ber om dokumentasjon
– Det er blitt stadig vanligere at de store institusjonelle eierne, som pensjonsfondene, krever holdbarhetsdokumentasjon av de virksomhetene de investerer i.
Det sier Lars-Olle Larsson i revisjons- och rådgivningsselskapet Öhrlings Pricewaterhousecoopers til Tidningen Arbetsliv i Sverige.
– De som analyserer aksjer og gir råd til pensjonsforvaltere bombarderer børsselskapene med spørsmål. De må svare på hvilke policy de har i spørsmål om etikk, miljø og menneskelige rettigheter.
Eierne stiller krav
– Når også eierne begynner å stille krav, gir det ytterligere press. Dette er en prosess som mange børsselskaper er inne i akkurat nå, sier Larsson.
Selskap i Japan, Storbritannia og Nederland ligger langt fremme når det gjelder ansvarlig ledelse. Men også andre land kommer etter.
Skyldes globalisering
At stadig flere foretak velger å satse ansvarsfullt, er en utvikling som har skutt fart samtidig med at økonomien er blitt globalisert i løpet av de siste ti til tyve år, ifølge Larsson. Tidligere var det mye enklere å lede et børsselskap, mener han.
– Fulgte man loven, så var alt rolig og flott. Den eneste påvirkergruppen var fagforeningene. I dag velger mange selskap å sette ut produksjonen til lavkostland, men da blir de også gjennomlyst på en helt annen måte.
Ingen ville tidligere stille kritiske spørsmål om alderen til arbeiderne i Volvos fabrikk i Göteborg. Men nå kan Volvo plutselig får spørsmål om de har barnearbeidere i leverandørleddet.
Klima neste
Klimaspørsmål er det neste store spørsmålet selskapene må forholde seg til, tror Lars-Olle Larsson.
– Man kan alltids avfeie klimatrusselen, slik enkelte gjør, men det er ikke spesielt fremtidsrettet. Tvert i mot fører dyktige selskap et oppsyn med sine omgivelser, som ligger i tråd med kravene som kommer utenfra.
"