Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Mer kravstore kursdeltakere
Kurs- og konferansearrangører vil bli konfrontert med høyere forventninger til både innhold og innpakning fra fremtidens deltakere.
Mer interaktivitet, større grad av aktivisering av deltakerne og større etterspørsmål etter ny kunnskap.
Og mindre reklame for foredragsholderens konsulenttjenester, takk!
Dette er krav som vil gjøre seg gjeldende på kurs- og konferansemarkedet i årene som kommer, skal vi tro en ny trendstudie fra Danmark.
Les også: Nordmenn lærer for lite på jobb
" Trendsetternes dom
Reklame- og analysebyrået Firstmove står bak en kvalitativ undersøkelse hvor et 30-tall danske trendsettere, altså mennesker som kjennetegnes ved at de er tidligere enn alle andre med å utforske nye ting.
Trendsetterens dom over kurs og konferansemarkedet er klar: De resirkulerte powerpoint-presentasjonenes tid er snart forbi! Nei takk til forsterket lærebokstoff og dessuten:
Nei takk til kurs og konferanser som mest av alt handler om å markedsføre arrangøren eller foredragsholderen selv.
Ny og nyttig kunnskap
I stedet etterlyser trendsetterne kurs som formidler helt ny kunnskap og som aktiviserer deltakerne i form av gruppearbeid, spill, debatter eller feltstudier.
De vil ha kurs med færre deltakere enn i dag. De foretrekker kurs som går i dybden på ett tema i stedet for å spre seg på flere. Og de vil heller aktiviseres enn å lytte passivt.
Etterspør aha-opplevelser
- Dette er mennesker som gjerne vil lære og utvikle seg, men etterspør generelt flere aha-opplevelser når de er på kurs, sier direktør Kirsten Poulsen i Firstmove til ErhvervsBladet.
- Skal de sette av en dag i kalenderen for å gå på kurs, må de få med seg ny kunnskap med nytteverdi. Hvis ikke blir investeringen for stor - delvis på grunn av utgiftene til kurset og delvis fordi de mister en dags arbeid, fortsetter Poulsen.
" Kursmarkedet trenger fornyelse
Kurs- og konferansemarkedet trenger altså fornyelse dersom man skal nå den gruppen som i dag framstår som trendsettere.
Og ifølge Firstmove er det vanligvis slik at trendsetternes holdninger og valg blir mainstream i løpet av et års tid.
Innfrir norske kurs og konferanser trendsetternes forventninger? Sjekk tilbudene på Konferanseguiden.
"