colourbox_knapper.jpg

Kreativitets-knappen finnes

Det handler om å trykke på den riktige knappen, dersom du som leder skal få fram kreativiteten hos de ansatte, ifølge dansk forskning.

Publisert

Stå-på-vilje og innovativ tenking. - Dette kan ledere fremkalle hos de ansatte gjennom å bevisst legge til rette for det på arbeidsplassen. Det viser forskning fra Handelshøgskolen ved Aarhus Universitet, melder Erhvervsbladet.dk.

Åtte faktorer

Og verktøyene du bør bruke bevisst: Belønningsstrukturer, oppbakning, ressurser, organisasjonsstruktur, kommunikasjon, kultur, prosesser og dristighet når det kommer til å ta sjanser, ifølge nettstedet.

Forsker Karina Skovvang Christensen har i sin doktorgradsavhandling sett nærmere på hvilken rolle ledelsen spiller i virksomheters entreprenørskap og innovasjon, og kommet fram til disse åtte faktorene.

- Ta flere verktøy i bruk

Ifølge Christensen er det ofte mest effektivt å benytte seg av flere om gangen.

- Medarbeiderne motiveres ikke lengre bare av lukrative lønnsforhold. For å stimulere den innovative ånden, er det vel så viktig med kompetent oppbakning fra ledelsen, intern kommunikasjon og at det er lagt til rette for selvstendighet, sier hun til Erhvervsbladet.dk.

Avhandlingen er basert på erfaringer fra blant annet de danske virksomhetene Bang & Olufsen, Crisplant, Danfoss Drives, End2End (Mach) og Ericsson Telebit.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS