Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kreativitets-knappen finnes
Det handler om å trykke på den riktige knappen, dersom du som leder skal få fram kreativiteten hos de ansatte, ifølge dansk forskning.
Stå-på-vilje og innovativ tenking. - Dette kan ledere fremkalle hos de ansatte gjennom å bevisst legge til rette for det på arbeidsplassen. Det viser forskning fra Handelshøgskolen ved Aarhus Universitet, melder Erhvervsbladet.dk.
Åtte faktorer
Og verktøyene du bør bruke bevisst: Belønningsstrukturer, oppbakning, ressurser, organisasjonsstruktur, kommunikasjon, kultur, prosesser og dristighet når det kommer til å ta sjanser, ifølge nettstedet.
Forsker Karina Skovvang Christensen har i sin doktorgradsavhandling sett nærmere på hvilken rolle ledelsen spiller i virksomheters entreprenørskap og innovasjon, og kommet fram til disse åtte faktorene.
- Ta flere verktøy i bruk
Ifølge Christensen er det ofte mest effektivt å benytte seg av flere om gangen.
- Medarbeiderne motiveres ikke lengre bare av lukrative lønnsforhold. For å stimulere den innovative ånden, er det vel så viktig med kompetent oppbakning fra ledelsen, intern kommunikasjon og at det er lagt til rette for selvstendighet, sier hun til Erhvervsbladet.dk.
Avhandlingen er basert på erfaringer fra blant annet de danske virksomhetene Bang & Olufsen, Crisplant, Danfoss Drives, End2End (Mach) og Ericsson Telebit.