Gode råd ved omstrukturering
Omstrukturering kan føre til nye arbeidsoppgaver, andre ansvarsområder og oppsigelse for mange ansatte. Det europeiske HIRES presenterer 12 anbefalinger til hvordan du sikrer helse og trivsel ved omstruktureringer, det melder nettstedet Hmsmagasinet.no.
Illustrasjon: Colourbox.com
Ifølge seniorforsker Karina Nielsen, som er medforfatter til rapporten og jobber ved det danske arbeidsmiljøsenteret NFA, er det tydelig at endringsprosesser kan ha en vesentlig skadelig effekt på trivselen og helsen til medarbeiderne - også blant de såkalt overlevende.
Rapporten slår fast at: "Dette finnes det tydelig dokumentasjon for i den litteratur vi har innsamlet. Det er også klart at både arbeidsgivere og andre sosiale aktører kan gjøre noe for å avlaste de negative effektene som omstrukturering kan ha på de ansattes helse."
Større endringer
HIRES definerer omstrukturering som organisatoriske endringer som er mer gjennomgripende enn hverdagslige endringer.
De påvirker minst en hel avdeling eller en hel virksomhet i form av lukking, nedskjæring, konkurranseutsetting, flytting til utlandet, underentrepriser, fusjonering, flytting, intern jobbrotasjon eller andre komplekse, interne endringer.
Ikke bare dem som mister jobben
Forskerne bak HIRES peker på at tidligere forskning har lagt vekt på dem som mister jobben i forbindelse med omstrukturering. Men det er like viktig å se på også dem som overlever, altså dem som fortsetter i jobben, samt på alle de andre gruppene som blir berørt. De konkluderer med at slik forskning skal legge vekt på:
- ledere, som har ansvaret for å gjennomføre omstruktureringen
- familien til dem som mister jobben
- samfunnet for øvrig, særlig der mange mister jobben i en hjørnesteinsbedrift
12 forslag til omstrukturering
Ekspertgruppen har laget tolv anbefalinger til en fremtidig europeisk ramme for å utvikle sunnere måter å gjennomføre omstruktureringer på:
1. Overvåking og evaluering
2. Direkte ofre for omstruktureringen: De som sies opp
3. Reaksjoner fra dem som "overlever" og organisasjonens effektivitet
4. Ledere som ansvarlige for omstruktureringsprosessen
5. Organisatoriske forventninger og forberedelser
6. Opplevd rettferdighet og tillit
7. Kommunikasjonsplan
8. Beskyttelse av midlertidig ansatte
9. Nye retningslinjer for tilsynsmyndighetene
10. Styrking av arbeidsmiljøprofesjonelle
11. Særlig støtte til omstrukturering i små og mellomstore virksomheter
12. Nye nødvendige initiativer i Europa: Utvidet sosial bevissthet blant virksomheter, rutinemessig fremme av sunnhet, samtaler om karrierebytte og egnethet i jobben
Kilde: Arbejdsmiljoforskning.dk
Les mer: Absentia.no
"