Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dra nytte av 80-tallsbarna
De anklages for å ville ha alt på en gang, og de krever at jobben skal være morsom. Men dersom du behandler generasjon Y riktig, har du mye å vinne, ifølge forfatteren av den svenske boka "Generation Y"
Selvgode, opplevelseskrevende og spørrelystne. Alle er karakteristikker som passer dem som er født på 80-tallet og senere, ifølge bedriftsøkonom og forfatter av boka "Generation Y", Anders Parment. Men som leder kan vende disse egenskapene om til en fordel. Om du bare vet hvordan.
Blant egenskapene du kan dra nytte av, påpeker Parment særlig disse:
Spørrelystne
De ser på situasjoner utenifra, og kvier seg ikke for å stille spørsmålstegn ved allerede etablerte fakta.
Generasjon Y (som i why = hvorfor) aksepterer ingenting uten å få det forklart. Det kan føles slitsomt når man hele tiden må forklare sine beslutninger, men se heller på denne egenskapen som en mulighet til å forbedre virksomheten. Kanskje oppdager de feil eller potensiale som du ikke har lagt merke til selv.
Sosiale
Generasjon Y har vokst opp med chatting, nettsamfunn og mobiltelefoner. De sosialiserer mye, både virtuelt og i det virkelige liv. Ulempen er at mange tar for gitt at det er ok å surfe på nettsamfunn også på jobb. Men fordelen er at de har et stort nettverk som du kan dra nytte av, ifølge Parment.
Forener jobb og fritid
De deler ikke opp hverdagen i arbeidstid og fritid på samme måte som tidligere generasjoner. To tredjedeler i generasjon Y synes det er ok å ta jobbsamtaler på kveldstid og i helger, ifølge Anders Parment.
Kommuniserer raskt
De kommer sjelden med lange og vage forklaringer, men er mer rett frem i sin måte å kommunisere på. Stiller du direkte spørsmål, får du direkte svar. Det gjør at du får en tydelig relasjon til din medarbeider.
(Kilde: Chef.se)