Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Bli en bedre leder på et kvarter om dagen
Som leder kan du få maksimal uttelling med minimal innsats. Du trenger ikke bruke masse tid på hver enkelt ansatt, men tiden du bruker bør være gjennomtenkt.
Som leder er det smart å utnytte minuttene mellom møtene til å følge opp medarbeideren som utførte presentasjonen. Ill.foto: Colourbox.com
Nå kan du bli en ennå mer effektiv leder hvis du lærer den noen små og enkle knep i hverdagen. Forfatteren og lederskapskonsulent Daisy Wademan Dowling, som blant annet har coachet sjefer ved Goldman Sachs, forteller om sin metode i Harvard Business Reviw.
Hun kaller sin coachingmetode for 3,1 % metoden. Det betyr at lederen bør bruke et kvarter om dagen på å coache sine medarbeidere. 15 minutter om dagen blir 75 minutter i uken. Totalt utgjør det 3,1 prosent av arbeidstiden.
Slik sjefer du på et kvarter om dagen:
1. Gjør dødtid om til utviklingstid
Når du går tilbake til ditt kontor etter et møte kan du bruke de minuttene til å gi feedback på presentasjonen medarbeideren akkurat holdt. Hvis medarbeideren ikke var den som holdt presentasjonen, spør på veien ut hvordan de synes møtet gikk, og om det var noe som kunne vært gjort bedre. Direkte og øyeblikkelig tilbakemelding er ditt beste redskap for å utvikle dine medarbeidere.
2. Bruk de små tidslukene
Det finnes ofte små tidsrom på dagen som kan brukes til lederskap. Vanligvis er det når du er på vei til eller fra jobben. En annen mulighet er når du går ut for å kjøpe kaffe. Spør om en av dine medarbeidere vil bli med, eller om dere skal slå følge til bussen. Når dere går sammen snakk om hvilke mål og prioriteringer som er viktigst for han eller henne akkurat nå.
Les også: Gode følelser gir økt konkurransekraft
3. Ta en runde og still spørsmål
Dine medarbeidere forventer at du skal holde deg på ditt kontor, eller på din kontorplass. Ikke gjør det. Sett deg som mål å snakke med minst en medarbeider om dagen, start gjerne med de du ikke har snakket med på lenge. Sett av to minutter, og spør hva personen jobber med akkurat nå. Når du har fått svar spør du hva slag hjelp medarbeideren trenger fra deg for å lykkes med sin oppgave. Du sender ut følgende signal; jeg vet hvem du er, jeg har høye forventninger til deg, og jeg stiller opp om du trenger hjelp.
4. Ta to telefonsamtaler om dagen
Når du er på vei hjem fra jobben, ring eller send en e-post til to personer som du har møtt i løpet av dagen og gi respons på det dere snakket om. Men responsen må ha fokus på hva som skjer fremover. For eksempel; Det ser bra ut med ditt it-prosjekt, men husk å holde kostnadene nede. Du gjør en bra jobb! Ikke glem å takke for den gode innsatsen. Medarbeidere som føler seg verdsatt, og som skjønner at du bryr deg om deres utvikling, kommer til å være engasjert i lang tid fremover.
Les også: Mentoring i medvind
(Chef)
"