Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Julenissen smører mindre enn før
Julenissen smører tynnere i år. En undersøkelse utført av PwC viser at kun hver tredje bedrift gir julegaver til sine forretningsforbindelser i år.
Ill.foto:Colourbox.
Hver tiende bedriftsleder har blitt utsatt for smøreforsøk i form av julegaver. Undersøkelsen viser at den typiske julenissen kommer fra en bygg- og anleggsbedrift i Oslo og Akershus med 5-19 ansatte og kjøper en gave til mellom 100 og 200 kroner til sine forretningsforbindelser.
Smøregaver på retur
De siste dagene før jul er budene travelt opptatt med å frakte julegaver mellom bedriftene, men de har en lettere bør enn før. I en undersøkelse som analysebyrået Perduco har gjennomført for PricewaterhouseCoopers (PwC), sier 35 prosent av 1280 spurte ledere i private bedrifter at de gir julegaver til sine forretningsforbindelser i år.
En positiv nedgang
- Dette er en betydelig nedgang fra kun et par år tilbake. Undersøkelsen bekrefter en positiv trend som vi ser i bedrifter som vi gransker, nemlig at smørekulturen i form av julegaver og andre gaver er på retur, sier Helge Kvamme, partner og ansvarlig for granskningsvirksomheten i PwC i Norge.
- Dette betyr imidlertid ikke at omfanget av grov korrupsjon og annen økonomisk kriminalitet er på vei ned. En økonomisk nedgangsperiode innebærer vanligvis et oppsving i økonomisk kriminalitet, noe vi fikk bekreftet i en analyse av de største norske bedriftene tidligere i høst, sier Kvamme.
Hver tiende forsøkt smurt
9 prosent av de spurte oppgir at de har mottatt julegaver som de har oppfattet som et forsøk på smøring. Det er særlig innenfor hotell og restaurant at man har mottatt smøre-julegaver (17 %), minst innenfor transport og kommunikasjon (3 %).
- Det ligger implisitt i dyre gaver at man forventer en gjenytelse. Imidlertid er det ingenting i veien for at næringslivet fortsetter gamle tradisjoner uten at dette får en tvilsom karakter. Dersom gavene er av nøktern pris og både giver og mottaker er åpne om hva de gir og får, vil mesteparten av skaden være forebygget, sier Kvamme.
Rimelige gaver
Den typiske julegaven koster mellom 100 og 200 kroner. De mest gavmilde finner man innenfor bygg og anlegg, halvparten oppgir at de gir julegaver til sine forretningsforbindelser. De som gir minst er innenfor tjenesteytende næringer (29 %). Det er bedrifter med 5-19 ansatte som oftest gir gaver til forretningsforbindelsene (40 %), mens de aller minste og de med minst 100 ansatte gir minst (hhv. 29 % og 31 %).
Undersøkelsen er gjennomført blant Perducos næringslivspanel, som er blitt rekruttert via telefoniske undersøkelser. 1280 bedrifter har besvart undersøkelsen, som er gjennomført av Perduco i slutten av november. Utvalget gir statistiske feilmarginer mellom 1,1 og 2,7 prosent.