Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Kan du kunsten å mingle?
Du står i ett stort rom fyllt av ukjente mennesker. Du vil skape kontakter, men hvordan gjør du det? Her får du en liten mingleguide.
Noen føler seg vel i omgivelser med ukjente mennesker. For andre kan det være en utfordring å ta kontakt med fremmede. Ill. foto: Colourbox.com.
Et hvert seminar, en konferanse eller en sosial begivenhet kan være gull verd for deg og din bedrift. Slike samlingspunkt kan brukes til å knytte nye kontakter, eller få fart på karrieren din.
Likevel har vi en tendens til å bli stående sammen med de vi kjenner fra før. Noen finner til og med veien til brosjyrestativet av redsel for å snakke med ukjente.
Kunsten å knytte kontakter
Svenske Leena Männik Styren har skrevet boken Mingel - konsten att knyta kontakter (Forum bokförlag). Hun mener det er viktig å avdramatisere prosessen rundt det å mingle med andre.
- Det er ikke like ille i alle kulturer. Alle som har vært i USA vet hvordan mingling foregår. De spør om hvordan ditt navn staves, om ditt selskap eller om hvor du kommer fra. Mer avansert enn det trenger det ikke være, sier forfatteren til Chef.se.
Vis interesse for andre mennesker
Hvorfor er det så viktig for en leder å kunne mingle?- Det er den første åpningen til å skaffe nye kunder og skaffe seg troverdighet i forhold kunder og oppdragsgivere. Det å kunne småprate er også viktig på arbeidsplassen. Det er det limet som holder oss sammen. Lederen er et forbilde for sine medarbeidere og det handler om å vise interesse for andre mennesker, sier hun.
I følge Styren mister ledere som ikke mingler flere muligheter. De får ikke så mange kontrakter og det blir vanskeligere å skape et godt nettverk.
- I disse tider er nettverk vår kapital og den kan vi bruke når vi skal gjøre business, forklarer hun.
Mingelguiden 1-2-3
1. Før du mingler: Hvis du forbereder deg vil du føle deg tryggere når du ankommer selskapet eller seminaret. Det er ikke komplisert. Tenk gjennom hvem du vil treffe. Eksempelvis noen du vil ha som kunde eller som du vil bli kunde hos.
2. Mens du mingler: Hvis du er en dreven mingler, søk deg mot personer som står alene eller som akkurat har kommet. De er lettere å få kontakt med. Gå frem, presenter deg og ta opp noe som er av allmenn interesse, eksempelvis:
- Hvilket selskap de jobber for - Vær og vind- Dagens viktigste nyhet
Det kan føles rart men taktikken er å komme videre for å se om dere har noe mer å snakke om. Fortell stolt om din lederstilling, hva du gjør og om selskapet du jobber i. Du er alltid en representant for ditt firma.
Gruppe:
Hvis du vil inn i en gruppe med mennesker som allrede snakker kan du prøve:- Still deg nært, men gi personene armslag - Prøv å få øyenkontakt med noen i gruppen - Nikk og si hei, sansynligheten er stor for at noen åpner opp for deg - Forsøk å snike inn et spørsmål om det de snakker om
Får du ikke respons kan du gi deg. Gå videre - slik er minglingens spilleregler. Husk at du også har ansvar for å slippe inn andre om du står i en gruppe.
En annen taktikk for å skape kontakter er å gjøre deg tilgjengelig for minglere. Still deg med ansiktet mot de andre og se ut i rommet. Da vil andre personer komme frem mot deg.
3. Etter minglingen: - Sorter visittkortene du har fått- Skriv en kort melding på visittkortene om hva dere snakket om. Eksempelvis "lunsj i august"- Hvis dere har avtalt lunsj, send gjerne en kort mail og skriv at du kommer tilbake i august.
Hvis du har lovet at dere skal sees igjen må du gi lyd fra deg. Hvis ikke skaper du "badwill", og det er ikke hensikten med mingling. Lykke til!
(Chef)