Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
1 av 8 norske ledere blir overkjørt på jobb
Norsk ledelsesbarometer fra Lederne viser at nærmere 1 av 8 ledere ofte blir pålagt å gjennomføre tiltak de er uenig i.
- Svært uheldig både for leder og bedrift, sier Jan Olav Brekke i Lederne. Han mener at en rekke store bedrifter i dag ledes direkte fra styrerommene.
Dårlig for bunnlinja
I undersøkelsen Norsk ledelsesbarometer, der i overkant av 1000 norske ledere svarer, oppgir 12 prosent at de ofte eller svært ofte må gjennomføre tiltak de selv er uenig i.- Dette er verken bra for motivasjonen eller bunnlinja i bedriften, mener Jan Olav Brekke, forbundsleder i medlemsorganisasjonen i Lederne, som står bak undersøkelsen.
- Ledere må av og til gjennomføre tiltak de er uenig i, det er en del av jobben. Men når ledere, som sitter nærmest gjennomføringsleddet og som regel har den beste fagkunnskapen, ofte blir overkjørt, finnes det etter min mening et grunnleggende problem i systemet, sier Brekke.
Vegrer seg for å stille spørsmål
Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2008 og Brekke frykter at tendensene i undersøkelsen vil øke. Dette fordi finanskrisen har ført til et mer ustabilt arbeidsmarked der også ledere er bekymret for sine jobber. - Mange ledere vegrer seg nok for å stille spørsmål i disse tider. Når en leder ofte overstyres blir det sådd tvil om han eller hennes kunnskaper og autoritet. Da er det i alle fall et minstekrav for lederen at prosessen rundt slike avgjørelser blir gjennomført på en ordentlig måte, og at tilstrekkelig informasjon om beslutningsgrunnlaget blir gitt, sier Brekke.
Les også:-Vis menneskelige sider
Overstyring
" Forbundslederen sier det er flere grunner til at ledere ikke blir hørt på egen arbeidsplass.- Når lederen som sitter på konkrete erfaringene og førstehåndskunnskapen ikke blir hørt, skyldes det ofte at eiere og andre interessenter styrer etter faste prinsipper. Dette ser vi stadig mer av i større bedrifter. Ting gjennomføres uansett, og mye av styringen kommer rett fra toppledelsen som ignorer informasjon fra lavere ledd i bedriften, sier Brekke, som synes utviklingen er noe bekymringsverdig.
Les også: Kjennetegn på gode bedriftsstyrer
Dreper motivasjon
- En konsekvens er at norske ledere undergraves, noe som igjen går utover jobbmotivasjonen. En annen konsekvens er at bedriftene går glipp av verdifull kunnskap og informasjon som kan være svært avgjørende i et konkurranseutsatt marked, påpeker Brekke.
Les også: Nedgangstider - Hvordan få opp motivasjonen?
(Pressenytt/Ledere.no)
"