Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Nedgang i kvinnelige gründere
Bare 14 prosent av gründerne som i fjor tok kontakt med Connect for å få hjelp til å utvikle bedriften sin, var eid eller ledet av kvinner.
- Vanligvis kommer én av fem henvendelser fra kvinner, men i fjor var det betydelig færre, sier generalsekretær Jorun Pedersen i Connect Norge.Connect er en ideell stiftelse som hjelper nye bedrifter ved å sette dem i kontakt med kompetanse og kapital i næringslivet. Kravet er at de nye bedriftene er aksjeselskaper med reelle muligheter til å øke omsetningen eller antall ansatte. - De fleste kvinnelige etablerere velger å starte som enkeltpersonforetak og har ikke store planer om å vokse. Vi satser på å hjelpe aksjeselskaper med vekstmuligheter, sier Pedersen.
Les også: Kvinnelige gründere satser mykt
" Kvinnebedrifter har muligheter for vekst Samtidig viser oversikten fra Connect at nye aksjeselskaper som er eid og drevet av kvinner ofte har muligheter for å vokse. - Vår jobb er å sile ut og hjelpe de selskapene som kan ekspandere og bli lønnsomme bedrifter. Selv om vi i fjor totalt sett fikk færre henvendelser fra kvinner, er det flere kvinnebedrifter som kommer gjennom dette nåløyet, sier generalsekretær Jorun Pedersen i Connect.Bedrifter som Connect mener er levedyktige, går gjennom det som kalles en springbrettprosess. De får profesjonelle råd for hvordan forretningsplanen skal forbedres og hjelp til å presentere ideen for mulige investorer. Nesten en firedel av selskapene som i fjor gjennomførte en springbrettprosess, var eid eller ledet av kvinner.
Suksess med reiseeffekter Butikkjeden Handysize som selger små reiseeffekter, åpnet sin første butikk for tre år siden etter å ha fått hjelp av Connect. Nå har selskapet rundt 30 ansatte i fem butikker og en omsetning på rundt 20 millioner kroner.- Vi har holdt oss beinhardt til strategien vi la før vi startet opp. I springbrettprosessen fikk vi hjelp av profesjonelle næringslivsledere til å gå grundig gjennom forretningsplanen vår. Det gav oss trygghet på at planene våre holdt mål, og vi har da også tjent penger fra første driftsår, sier Mette Grimsgaard i Handysize. Selskapet ble kåret til Årets gründer i 2008.
Les også: Frykter ikke usikre tider
(NW)
"