Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Trender i næringslivet mot 2020
Bedrifters bevissthet og interesse i forhold til å utvise samfunnsansvar øker. De store "snille" bedriftene vil bli ennå flinkere, mens verstingene ikke vil bry seg så mye om sitt omdømme.
Forsker og doktorgradsstudent Caroline Dale Ditlev-Simonsen ved Handelshøyskolen BI har fulgt utviklingen i bedriftens samfunnsansvar over tid.
Resultatene viser blant annet at de flinke bedriftene blir ennå flinkere, mens verstingen fortsatt ikke vil bry seg så mye, melder forskning.no.
Les også: Tøffe krav fra ny generasjon
Her er 10 trender hos bedriftene mot 2020
"1. Økt interesse og kjennskap til samfunnsansvar.
2. Større forståelse for utfordringer knyttet til samfunnsansvar.
3. Mer rapportering og større åpenhet.
4. De snille bedriftene blir bedre. Store kjente merkevarer vil påta seg ansvar utover det lovpålagte. Større samarbeid med myndighetene.
5. "The bad guys" i næringslivet er ikke så opptatt av å vise samfunnsansvar og vil selge sine produkter til en lavere pris enn "The good guys".
6. Interessen for samfunnsansvarlige produkter vil øke, men ikke raskt som den totale etterspørselen etter varer.
7. Økt fokus på internasjonale klimaavtaler, bedrifter som ligger i forkant vil få et konkurransefortrinn. Utviklingen av forpliktende internasjonale avtaler vil ellers gå sakte.
8. Operasjoner i utviklingsland vil være kompliserte i forhold til samfunnsansvar. Analyser og undersøkelser i forkant blir viktig for å redusere mulige skandaler.
9. Samfunnsansvar vil fortsatt være knyttet til omdømme. Bedrifter vil ha fokus på hvordan de blir sett på utenifra og vil redusere risiko for et dårlig omdømme ved å ta samfunnsansvar.
10. Det vil fortsatt bli oppdaget skandaler hos de snilleste bedriftene. Slike avsløringer vil føre til forbedringer og bedriftene må være forberedt på å møte skandalene. De verste trenger ikke tenke på sitt omdømme fordi de heller ikke er så kjent, dermed er de heller ikke så mye i søkelyset.Les også: Millennierne krever meninger og muligheter
Les mer om resultatene på forskning.no
"