kommunikasjon_colourbox556053.jpg

Flere bedrifter satser på etterutdanning

BI merker økt pågang fra bedrifter som ønsker å etter- og videreutdanne sine medarbeidere. Fag innen organisasjonspsykologi og ledelse utpeker seg som vinnere.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.com

Antall søkere til Master of Management ved Handelshøyskolen BI øker med 11 prosent fra i fjor.

- Jeg synes det er bra at bedriftene satser på etter og videreutdanning enten det gjøres for å styrke kompetansen i egen bedrift eller gjennom sluttpakker, sier rektor ved Handelshøyskolen BI, Tom Colbjørnsen.

Les også: Rekordtall for BI

Vil bli knapphet på arbeidskraft

- Det er særlig gledelig at bedriftene synes å se verdien av å satse på etter- og videreutdanning innen ledelse. Lederkompetansen i arbeidsstyrken vil nemlig ha mye å si for bedriftenes og dermed også nasjonens evne til å komme styrket ut av den økonomiske krisen. Ser vi en del år fram i tid er det nemlig knapphet på arbeidskraft som kommer til å bli den store utfordringen, uttaler Colbjørnsen.

Les også: Kraftig lønshopp med etterutdanning

Kombinerer med jobb

Rektoren ser en økende trend i at bedrifter som har vært igjennom en omorganisering ønsker å styrke de ansattes kompetanse ved å tilby etterutdanning kombinert med jobb.

Mye tyder på at bedrifter tilbyr etterutdanning som en del av bedriftens sluttpakker til sine ansatte. Begge alternativene bidrar til å styrke bedriftens omdømme og de medarbeidernes som får bli får en ekstra motivasjonsfaktor, sier Colbjørnsen.

Les også: 7 av 10 får sponset etterutdanning

Styrker HR folket

- I år er det to hovedkategorier som utpeker seg som særlig populære. Programmene Consulting, Ledelse; makt og mening og Samspill opplever alle en god økning sammenlignet med i fjor. Dette er programmer som går innunder noe mykere fagområder med forankringer innen organisasjonspsykologi og ledelsesstrategier, forklarer Glenn Ruud, studiedirektør for etter- og videreutdanning ved BI.

Vil lære om nye ledelsesstrategier

Fagområder innen endringsledelse og nyskapning viser seg også å være særlig populære i år. Programmene Nyskapning og Kommersialisering, Endringsledelse og Strategisk forretningsutvikling har dobbelt så mange søkere i år som i fjor.

- En økning i samtlige programmer innenfor disse to sjangrene kan tyde på at mange velger å se på nye ledelsesstrategier. Det er særlig i omorganiseringsperioder man ofte trenger å tenke nytt og eventuelt endre strategi. Da kan denne type studier være særlig nyttige, avslutter Ruud.

(BI)

"
Powered by Labrador CMS