Flytoget og Ikea med best omdømme
Av totalt 50 synlige store selskaper gikk Ikea og Flytoget av med delt førsteplass i årets kåring av selskap med best omdømme i Norge.
- Vi drømmer om å kjøre flytoget helt til Drammen, og videre ned til Tønsberg. Vi vil at alle byer skal knyttes opp mot flytoget. Dette er et bevis på at vi er en statlig suksessbedrift, sa en tydelig engasjert direktør i Flytoget, Linda B. Silseth, da hun mottok prisen sammen med sitt crew.
Ikea tilbake på topp
Ikea har tidligere toppet listen flere år på rad, men hadde en liten nedtur i 2008.
Landssjef Colin Renwick fra Ikea var tydelig fornøyd over at møbelgiganten er tilbake på omdømmetoppen. Til høsten reiser han til Kina for å jobbe videre med Ikeas satsning der.
- Jeg vil ta med meg all erfaring om omdømmebygging når jeg reiser dit, sa Renwick.
Les også: Priser bygging av servicekultur
Årlig sjekk av rykte
Det er sjette år på rad Reputation Institute og Apeland informasjon, i samarbeid med førsteamanuensis Peggy S. Brønn, har analysert omdømmet til de 50 mest synlige bedrifter i Norge. Rundt 10.000 nordmenn har vurdert selskapene i første kvartal for 2009.
Nils Apeland sammenligner RepTrak med en NAF-test der mennesker som har kjennskap til bedriftene vurderer selskapene på bakgrunn av; Ledelse, økonomi, produkter og tjenester, innovasjon, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.
Les mer om RepTrak her.
Synlige ledere gir høy score"
Førsteamanuensis Peggy S. Brønn sier bedrifter som scorer høyt ofte har godt profilerte ledere. Samtidig scorer disse bedriftene noe lavere på samfunnsansvar.
- Noen av disse selskapene bruker sine ledere for å fronte sine selskaper. Hvis du tar vekk scoren innenfor lederskap faller disse selskapene fra fem til ti plasser ned på listen, sier hun.
Her er listen over selskaper med flest poeng innenfor godt lederskap: 1. Norwegian - Bjørn Kjos 78,1 2. Aker - Kjell Inge Røkke 76,1 3. Olav Thon - Olav Thon 74,9 4. Choice - Petter Stordalen 74,55. Kiwi - Per Erik Burud 70,6