Servicemedarbeideres kunnskap under lupen
Nå er det bevist: En medarbeiders kunnskap kan forutsi bedriftens framtidige suksess. Det kommer frem i Carina Antonia Hallins doktorgradsavhandling.
Illustrasjon: Helene Aarnes.
Carina Antonia Hallin disputerer i dag ved Universitetet i Stavanger (UiS) med avhandlingen ”Exploring the Strategic Impact of Service Employees’ Tacit Knowledge. The Development of an Indicator for Forecasting Economic Performance of Hotel Companies.”
I avhandlingen kommer det frem at vanlige servicemedarbeidere besitter strategiske kunnskaper som kan, når disse blir samlet inn og systematisert, gi forutsigelser om bedriftenes framtidige suksess og inntjeningsevne.
Innovativ og banebrytende
Den internasjonale komiteen som har godkjent avhandlingen, beskriver forskningsresultatene som ”innovative” og ”ground-breaking”.
– Man har tradisjonelt trodd at det er toppledelsen som sitter med den strategiske informasjonen, og dermed også toppledelsen som best kan forutsi hvordan det skulle gå videre med bedriften. Men kunnskapsledelse handler egentlig om hvordan man ivaretar kunnskapen i bedriften, og hva som genererer den alminnelige ansattes kunnskap. Det jeg har testet er hvorvidt denne kunnskapen også vil kunne forklare bedriftens utvikling i relasjon til de økonomiske endringene, forklarer Hallin.
Vil forske på andre bransjer
Hallin har lyst å gå videre med sin forskning og sier det vil være interessant å teste dette ut på andre virksomheter.
- Jeg mener dette vil kunne brukes på andre servicevirksomheter som for eksempel innen bank- og luftsektoren. Dette bør også testes videre for å se om det har holdbarhet over tid, og for å utvikle nye variabler som kan forbedre modellen, forklarer Hallin.
Les hele sakenher.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"