Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Vil snakke med sjefen
Nye sosiale medier og elektroniske hjelpemidler kan ikke erstatte den direkte dialogen med sjefen. 50 prosent av de ansatte foretrekker å kommunisere muntlig viser nye tall.
Ill.foto: Colourbox
Nøyaktig 50 prosent av norske arbeidstakere foretrekker muntlig kommunikasjon fremfor blant annet epost, intranett, sms og sosiale medier.
Direkte dialog
– Elektroniske kanaler er lite egnet når situasjonen krever dialog, sier administrerende direktør Kristian Fæste i Xtra personell.
Norske arbeidstakeres ønsker om kommunikasjonskanaler fremgår av en undersøkelse som analysebyrået InFact har gjort for Xtra personell i juni 2009. 1029 personer er intervjuet over telefon og gir klart uttrykk for at de foretrekker muntlig dialog i kommunikasjonen med arbeidsgiveren.
Krever bevisste ledere
– Norske arbeidsgivere investerer stort i elektroniske kommunikasjonskanaler. For at investeringene ikke skal være bortkastet, må ledere må være veldig bevisste på hvordan kanalene brukes. Gjentakelse av beskjeder og rutinebeskrivelser egner seg for eksempel godt for elektronisk kommunikasjon – men muntlig dialog er å anbefale for viktige beskjeder og når ledere må forvente at arbeidstakeren vil involvere seg, sier Fæste.
Kvinner er enda tydeligere enn menn på at de foretrekker muntlig kommunikasjon når arbeidsgiveren skal kommunisere med dem. Mens 43,3 prosent av de mannlige respondentene foretrekker muntlighet, er tilsvarende tall 55,8 prosent for kvinner.
Digitale kanaler
31,5 prosent foretrekker epostkommunikasjon - fordelt på 33,6 prosent av mennene og 29,7 prosent av kvinnene. 8,4 prosent velger intranett, 3,4 prosent liker oppslagstavle, 0,6 prosent foretrekker sosiale medier som Facebook og 2,5 prosent velger «andre» kommunikasjonskanaler.
– Medarbeidere ønsker ikke minst å være sikre på at de faktisk har fått beskjed. I en hektisk hverdag er det lett å glemme å logge seg på intranett for å sjekke siste nytt, noe som nok forklarer den lave interessen for denne kanalen. Eposter er imidlertid noe som alle garantert mottar, og derfor skårer denne kanalen høyere enn intranett, sier Fæste, som slår fast at oppslagstavlens tid uomtvistelig er forbi.