Dumper udyktige ansatte
Flere ledere innrømmer at de bruker krisen til å sparke flere enn de må, og til å si opp mindre dyktige medarbeidere.
De flinkeste får beholde jobben
(Ill. foto: Colourbox.com)
Sju av ti ledere som har nedbemannet den siste tiden, mener bedriften ikke opplever store tap, fordi de mest verdifulle ansatte fortsatt jobber i selskapet. Det skriver nettstedet til HMS Magasinet.
Flere ledere innrømmer at de bruker krisen til å sparke flere enn de må - og til å si opp mindre dyktige medarbeidere.
Det viser en omfattende arbeidsmarkedsundersøkelse blant bedriftsledere og arbeidstakere i Norge. Undersøkelsen er utført av Visendi for bemannings- og rekrutteringsselskapet Proffice.
Bruker krisen til sin fordel
- Nedbemanning vil i de fleste tilfeller innebære en negativ prosess både for arbeidsgiver og de medarbeiderne som blir rammet. To av tre ledere mener de i dagens marked kan skaffe seg dyktig arbeidskraft til en god pris. Det står i sterk kontrast til situasjonen for halvannet år siden, da arbeidstakerne brukte det stramme markedet til å presse lønningene opp, sier Per Bergerud, administrerende direktør i Proffice.
Les også: Drømmer om å sparke ansatte
Kvitter seg med udyktige ansatte
Over halvparten av bedriftslederne som har nedbemannet svarer at de bruker arbeidsmarkedet til å holde lønningene nede. Fire av ti sier finanskrisen har gitt dem anledning til å kvitte seg med mindre dyktige ansatte. Tre av ti hevder de har benyttet anledningen til å kvitte seg med flere ansatte enn de strengt tatt har måttet.
- Alle vet at det er vanskelig å bli kvitt en medarbeider uten saklig grunn. Å hevde at vedkommende svekker det faglige eller sosiale miljøet i bedriften, er ikke alltid like lett å bevise. Ergo er jeg ikke overrasket over at mange ledere sier de benytter finanskrisen til å effektivisere bedriften på denne måten, sier Bergerud.
Les også: Bytt jobb før det er for sent
Krever lønnsøkning tross krise
Til tross for høy og økende arbeidsledighet krever norske arbeidstakere sitt. Proffices undersøkelse viser at bare én av ti frykter at de kan miste jobben, og så mange som åtte av ti arbeidstakere mener at de fortjener lønnsøkning uavhengig av krisen.
- En arbeidstaker er ikke mer verdt enn det en arbeidsgiver er villig til å betale, og det er viktig å stille realistiske krav i forhold til bedriftens økonomi. Men en bedrift må også sørge for de ansatte som er igjen, i form av utfordrende arbeidsoppgaver, sosialt velvære og rettferdig lønn. Dersom motivasjonen og lojaliteten holdes oppe i dårlige tider, vil dette mest sannsynlig bli husket når det igjen blir gode tider og kamp om den beste arbeidskraften, sier Bergerud.
Ansiennitet viktigst i Norge - kompetanse i Sverige
Undersøkelsen avdekker også hva norske arbeidstakere mener bør være avgjørende for at en ansatt skal få bli ved nedbemanning.
Hele 65 prosent mener at lang ansiennitet i bedriften bør telle mest. Høy kompetanse kommer på andre plass med 61 prosent. Til sammenlikning mener flertallet av svenske ledere, 70 prosent, at høy kompetanse teller mest. Lang ansiennitet kommer på andre plass, med 54 prosent.
(Pressemelding fra Proffice)
"