Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Opptur for billigkjede
Midt i finanskrisen har Biltema satt omsetningsrekord. Nå skal de ansette 80-100 nye personer, og håper på 20 prosent vekst i 2009.
- Folk er blitt mer bevisst på pris, og vi er kjent for å ha lave priser. Det gjør at vi ser lyst på 2009 også, sier styreleder Magne Teigland i Biltema.
Får kvalifiserte søkere
- Vi regner med å ansette totalt fra 80-100 nye personer i år. Vi ser en endring i søknadsmassen bare i forhold til i fjor. Nå ser vi mange kvalifiserte søkere til alle våre jobber og bare i Bryne fikk vi rundt 150 søknader, sier Teigland.
I dag jobber det til sammen rundt 600 mennesker i billigkjeden, ved utgangen av 2009 vil de være tett opp mot 700 ansatte.
Satser stort
Biltema omsatte i fjor for 1,6 milliarder kroner, etter en vekst på 16 prosent. Kjeden åpnet tre nye varehus i fjor, og i tillegg to mindre utsalg tilknyttet eksisterende varehus, såkalte satellitter. Omsetningen i de eksisterende varehusene økte med rundt fire prosent i fjor.
Gjør mer selv
– Mange satser i større grad på å reparere ting enn å kjøpe nytt, og å gjøre jobben selv. Vi ser for eksempel tegn på at bileiere er blitt flinkere til å bytte typiske byttedeler. Bilen skal nok vare litt lenger enn opprinnelig tenkt, sier Teigland.
En annen grunn til at billigkjeden ikke trenger å følge nedskjæringstrenden, er at de ikke har så mye å skjære ned på. Administrasjonen er liten, og innkjøpene skjer rett fra produsent.
Nærmer seg 30
Biltema Norge har nå 24 butikker, fire flere enn i moderlandet Sverige. Et nytt varehus åpner i Harstad i mars, og i november er det Namsos’ tur. I mellomtiden åpner kjeden sin tredje satellitt, på Bryne i april.
– Og det kommer trolig flere. Vi ser på mulige tomter, og det kan fort bli fire ekstra utsalg i tillegg til disse, sier Teigland.
I så fall nærmer kjeden seg raskt det tidligere uttalte målet om 30 varehus innen 2012.