Drittsekksjefen kan ta livet ditt
Et dårlig lederskap på jobben øker ikke bare sykefraværet, det øker også risikoen for å få hjerteinfarkt viser ny forskning i Sverige.
- Vi har sett på konkurrerende årsaker til de negative helseeffektene, men har kommet frem til at sjefen alene utgjør en betydelig helserisiko utover de andre faktorene, sier Anna Nyberg til Ledernett.no.
Resultatene viser at jo lengre en ansatt har hatt en dårlig sjef, desto større er risikoen for å utvikle hjerteinfarkt. I avhandlingen, som er en del av flere studier, har forskeren undersøkt risikoen for hjerteinfarkt blant 3000 menn i Stockholm.
Les også: Uttrykk din vrede - unngå hjerteinfarkt
En sterk sammenheng
– På 90 tallet undersøkte vi en gruppe menn som fikk utført en vanlig helseundersøkelse. Samtidig fikk de spørsmål som gikk på hvordan de oppfattet sine sjefer, sier Anna Nyberg som forsker ved Department of Public Health Sciences ved det Karolinske Instituttet i Sverige.
– Det mest oppsiktssvekkende ved studiene er at det er så sterk sammenheng mellom lederskapet og risikoen for å få hjerteinfarkt, sier hun.
De som oppfattet sine sjefer som mer positive hadde mindre risiko for å rammes av hjerteinfarkt i oppfølgingsperioden. Forskeren forklarer at de har tatt hensyn til andre risikofaktorer som arbeidsmiljø og stress.
Les også: Psykopatene lurer oss
Drittsekksjefen er verst
I følge forskningen er det tre ledertyper som er helseskadelig. Det er den negative lederen som har en autoritær lederstil, ledere som unndrar seg, og ledre som opptrer som en ”skittstøvel”, det vil si den som er aktivt ufin i sin oppførsel.
– Det er mer destruktivt med en autoritær leder enn den som trekker seg unna. Det gir mer sykefravær. Det at sjefer ikke leder, betyr ikke like mye for helsen, men det avhenger også litt av hvilken bransje man jobber i, forklarer forskeren.
Les også: Er du skyld i dine ansattes problemer?
Godt lederskap forebygger
Selv om et dårlig lederskap fører til dårligere helse har forskerne funnet frem til fire faktorer som virker forebyggende i forhold til å rammes av hjerteinfarkt.
1. Du gir informasjon om jobben som skal utføres.
2. Gir myndighet og makt til de ansatte i relasjon til det ansvaret de har.
3. Forklarer mål og delmål for virksomheten slik at de ansatte forstår hva dette betyr for sitt arbeid.
4. Du er dyktig til å drive og gjennomføre forandringer i virksomheten.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"