Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik takler du taushet
Taushet er den verste form for tilbakemelding fordi den kan tolkes på ulike måter. Når du ikke vet hvorfor du ikke får svar er det lett å falle for fristelsen å tro det verste. Her får du tre gode råd for å takle taushet.
Starter du å anklage en person som har vært taus kan du risikere at du ikke får noe svar i det hele tatt. Da kommer du mye lenger med forståelse og respekt. (Ill.foto: Colourbox)
Venter du fortsatt svar på et på et tilbud, brev eller en henvendelse du har gjort? Mange opplever daglig at svarene uteblir, og ikke rent sjeldent tenker vi det verste.
Fordi du ikke får svar kan du bli usikker, som igjen fører til frustrasjon og kanskje også forbannelse. I stedet for å bli gående med negative tanker og irritasjon, får du her tre tips til hvordan du best kan håndtere taushet.
I følge Harvard Business Review fungerer disse metodene godt:
1. Aksepter at du ikke vet
Hvis du godtar at du ikke vet hva tausheten betyr er det enklere å forholde seg til den. Dersom du klarer å motstå fristelsen for å fylle tomrommet med egen usikkerhet, er du kommet et stykke på vei. Kanskje har personen du venter svar fra alt for mye arbeid om dagen. Det kan også tenkes at det har kommet noe viktigere i veien. Kanskje har personen rett og slett glemt din henvendelse - men det betyr ikke at svaret er negativt.
2. Be om klarhet
Dersom du ikke har fått svar kan du gjøre en ny henvendelse. Spør om vedkommende har glemt deg, eller om det er mulig å få vite når du kan forvente et svar. Dersom du har blitt lovet svar innen en gitt frist uten å høre noe, kan det tenkes at vedkommende har vært syk, eller borte fra jobben. Verre enn det trenger det ikke være.
3. Vis respekt
Uansett hva svaret er; at personen var for opptatt, glemte, ikke har lest e-posten osv. Ikke fall for fristelsen å lese mellom linjene. Det er viktig at du respekterer svaret og aksepterer unnskyldningen. En person som har glemt, eller i utgangspunktet er stresset, blir langt mer positiv dersom du behandler vedkommende med respekt og forståelse. Det siste en stresset person trenger er nok en dårlig samvittighet.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"