Har blitt bedre ledere
Både talentene og agentene lærte mye mer enn de hadde forventet da de ble med i Schibsteds talentutviklingsprogram. Resultatet er at samtlige mener de har blitt bedre ledere.
Frode Nordseth jobber nå som konserndirektør i Media Norge. Under talentutviklingsprogrammet jobbet han som direktør i Finn.no. Han og talent Kristin Grøntoft i Aftenposten er blitt så gode venner at de vil fortsette å bruke hverandres kompetanse selv om programmet er avsluttet. (Foto: Karine H. Henriksen)
Frode Nordseth har vært agent for Kristin Grøntoft som er nyhetsleder i Aftenpostens økonomiredaksjon. I tillegg til ukentlig kontakt har Nordseth hatt med seg Kristin Grøntoft på mange interne møter i Finn.no.
– Dette talentprogrammet har vært en udelt positiv opplevelse, sier Frode Nordseth.
– Når du etter møtet har en seanse med spørsmål og begrunnelser om det som ble gjort i møtet, må du reflektere mye mer enn du vanligvis gjør. Det gjør at du utvikler deg som leder. Kristin kunne for eksempel spørre om hvorfor jeg svarte som jeg gjorde, eller hvorfor jeg avbrøt personer, sier Nordseth.
Ny giv
Ledertalentet, Kristin Grøntoft, føler seg nå mye tryggere i egen rolle.
– Det er det morsomste jeg har gjort på mange år. Det er utrolig inspirerende å lære av folk som brenner for jobben sin. Et slikt program skaper engasjement og gir en ny giv, du får en ny måte å se Schibsted på, sier hun.
Som tidligere toppsjef i Finn.no har Frode hatt hektiske dager. Likevel har ikke programmet vært spesielt krevende.
– Du må investere i form av å delta på samlingene og sette av tid til samtaler. Så lenge du får igjen vesentlig mer enn du setter av, så er det et enkelt valg, sier Frode.
Han er ikke i tvil om hva som har vært hans største utbytte.
– Jeg har blitt flinkere i min kommunikasjon. Jeg lytter mer og er mer spørrende enn konkluderende. Det får jeg mye igjen for. Han synes også det er nyttig å ha blitt kjent med mange gode ledertalenter.
– Det er bra å ha noen navn på blokken for oss som driver med rekruttering, sier han.
Lav terskel
Relasjonen mellom talent og agent er helt avgjørende for et godt samarbeid. Kristin Grøntoft er veldig fornøyd med at tillitsforholdet mellom henne og Frode Nordseth er så bra. Det senker terskelen for å bruke hverandres kompetanse.
Nyhetsleder i Aftenposten Kristin Grøntoft.
– Jeg har sluppet tett på og vært med på alt jeg har hatt lyst til. Det koster meg ingenting å kontakte ham dersom jeg har en konkret problemstilling på jobb.
Nyhetslederen synes det har vært nyttig å lære om salg, marked og hvordan man bygger en organisasjon. Spesielt lærerikt har det vært å se hvordan toppene i konsernet jobber.
Deltakerne tror talentprogrammet har styrket fellesskapsfølelsen i Schibsted og økt forståelsen på tvers av virksomhetene. Dette til tross for at noen av dem opererer i samme marked.
– Aftenposten og VG er konkurrenter. Men fordi jeg jobber i Schibsted vil jeg at det skal gå bra i VG. Helheten har blitt viktigere for oss som har vært med i programmet, sier Grøntoft.
Til tross for hektiske dager kunne programmet vært tøffere.
– Jeg synes vi kunne avsluttet med en eksamen eller fått en vurdering på en oppgave, sier hun.
Verdien av å ha en nøytral samtaleparter henger høyt.
– Jeg kan drøfte problemstillinger med Frode som jeg ikke kan med venner og kolleger. Han er konkret, ærlig og direkte, og det har en enorm verdi. Han har heller ingen egen vinning å ta hensyn til, det gjør at jeg får gode svar.
Kristin Grøntoft mener hun er blitt flinkere til å tenke strategisk og langsiktig, hun tenker løsninger fremfor å bli frustrert.
Økt bevissthet
To andre deltakere i programmet var Trond Berger og Trude Erlandsen. Berger er konserndirektør for økonomi og finans og har vært agent for TrudeErlandsen som jobber i VG.
Konserndirektør i Schibsted Trond Berger.
– Det har vært inspirerende å treffe folk fra andre deler av Schibsted enn det jeg gjør til vanlig. Sånn sett er et slikt program veldig relevant for oss alle, vi lærer mer om de ulike virksomhetene når vi jobber på tvers, sier Trond Berger.
Finanskrisen har vært tøff for mediebransjen. I følge konserndirektøren har det vært en fordel for talentene.
– De har lært mer om det å drive en konjunktavhengig virksomhet. Noen av talentene har dessuten vært direkte involvert i nedbemanningsprosesser.Det har helt åpenbart vært nyttig å ha noen å støtte seg på underveis, sier han.
Han er klar i sin tale når det blir snakk om det å bevare og beholde gode talenter.– Det er faktisk det viktigste for oss. Men like viktig er det å utvikle reelle lederemner som kan bringe Schibsted videre.
På spørsmål om det har vært krevende å være agent kommer et kontant nei. Tvert imot. Han har lært mye om Erlandsens utfordringer i VG og hennesfagområde. Selv har han også fått en større bevissthet rundt Schibsted og sin egen rolle som leder.
Trude Erlandsen er kundedirektør i VG. Hennes største gevinst har vært å få nærkontakt med konsernledelsen. Hun har vært flue på veggen i møter med finansinstitusjoner, i gruppemøter, og i konsernledelsens ledermøter.
Kundedirektør i VG Trude Erlandsen.
– Jeg kom inn i kjernen av virksomheten og fikk se hvordan de jobber med de overordnede strategiske linjene. Det var spennende å se hvordan ledelsen ser helheten i alle de ulike selskapene, sier hun og fortsetter;
– Nå vet jeg nøyaktig hva vi blir målt på – og det er jo alltid greit å ha med seg i lederverktøykassa.
Les også: Matchet topper med talenter
Les hele reportasjen i Personal og Ledelse nummer 1/2010. Får du ikke bladet i posten kan det kjøpes her, eller bestille et abonnement her.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"