Jobber hjemmefra i romjulen
Årets romjul har ingen røde dager. En tredel av de som skal jobbe, skal gjøre det hjemmefra, viser ny undersøkelse.
Ill.foto: Colourbox.
52 prosent skal jobbe én eller flere dager i romjulen, viser en undersøkelse Norstat har gjort for Telenor. 30 prosent av disse skal jobbe hjemmefra én eller flere dager.
– Romjulen har mange arbeidsdager i år, noe som trolig betyr at flere enn vanlig skal jobbe. Samtidig har vi har aldri hatt så gode muligheter som nå til å jobbe hjemmefra, og undersøkelsen tyder på at svært mange vil gjøre det, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor.
Han viser til at seks av ti norske bedrifter nå tilbyr ansatte data- og kommunikasjonsløsninger som gjør at de kan jobbe andre steder enn på sitt faste arbeidssted.
Planlegg dagene
Skal du jobbe hjemme i romjulen, bør du planlegge arbeidsdagen slik at du får mest mulig tid til familien, anbefaler Foss.
– Stå opp tidlig om morgenen og sett av en viss tid for arbeid, slik at du kan nyte julen utover dagen uten å måtte sette deg ved pc-en senere. Slå av e-postvarslingen på mobilen når du er ferdig med jobbingen. Marker i kalenderen eller på andre måter i kommunikasjonsløsningen at du er utilgjengelig, sier han.
Av de som har tre eller flere barn, svarer 68 prosent at de ikke skal jobbe hjemmefra. Det er betydelig flere enn blant foreldre med ett eller to barn.
Ikke forstyrr
De nye tekniske mulighetene gjør arbeidsdagen mer fleksibel. Men de kan også senke terskelen for å kontakte kollegaer eller ansatte som har fri.
– Derfor er det viktig å avtale spilleregler, slik at det er en felles forståelse for hva som er greit og ikke. Det er særlig aktuelt nå i romjulen, med noen på jobb og andre ikke, sier Abraham Foss.
Her er hans tips til spilleregler i romjulen og ellers i året:
1) Diskuter i din avdeling hvordan dere ønsker å samhandle. Er det greit å ringe en kollega på kveldstid? Er det greit å vente med å sjekke e-post til neste morgen? Avklar forventninger og bli enige om felles spilleregler. Dette er like viktig medarbeidere imellom, som mellom leder og medarbeider.
2) Har din bedrift en kommunikasjonsløsning hvor du kan markere om du er opptatt eller ledig? Bruk den aktivt. Terskelen for å ta kontakt er høyere om du har markert at du ikke vil forstyrres. Du vil dessuten bidra til at den som ringer kan finne raskere frem til en som er ledig og kan bistå.
3) Har du e-post på mobilen? Husk at varsling for ny e-post kan slås av.
4) Grensene mellom jobb og privatliv blir i stadig større grad visket ut. Planlegg dagen din slik at du finner rom for familie og fritid når det passer både deg og arbeidsgiver. Med fleksible kommunikasjonsløsninger kan du ved behov gjenoppta arbeidet hjemmefra når barna er i seng.
(NW)
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Bestill et abonnement på Personal og Ledelse her. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
"