På jobb for Leger Uten Grenser
Når Artistgallaen går av stabelen lørdag 4. desember betjener over 100 ansatte fra ulike deler av Hafslund innringertelefonen uten å få en krone i lønn.
Fra venstre bak: Kim Ove Asklund, Elvedin Grudic, Usman Sheikh Munir, Lene Karine Moum, Kari Thørud og Ola Bråhammar. Foran fra venstre: Siv Thorkildsen, Atiqah Ahmed og Christian Berg.
Hafslund er hovedsamarbeidspartner med organisasjonen Leger Uten Grenser, og har støttet dem siden 2004. Leger Uten Grenser er kjent for uselvisk og modig innsats for mennesker som er rammet av krig, konflikter og naturkatastrofer. Dette sammenfaller både med Hafslunds visjon og kjerneverdi mot.
Etiske problemstillinger
Samarbeidet er basert på gjensidighet, hvor organisasjonen informerer internt i Hafslund om sitt arbeid i kriserammede områder og deltar på ledersamlinger og i konsernets utviklingprogrammer for å sette etikk og etiske problemstillinger på dagsorden.
Hafslunds medarbeidere har vist stort engasjement ved innsamlinger på huset og ved mobilisering av over 500 bøssebærere for TV-aksjonen i 2006.
Under årets artistgalla stiller Hafslund kundesenterets fasiliteter til rådighet, og over 100 ansatte fra hele konsernet stiller som frivillige til å betjene innringertelefonen under sendingen mellom kl. 21.00 og kl. 01.00 lørdag 4. desember.
Stort engasjement
– Leger Uten Grenser gjør et utrolig viktig arbeid for krise- og katastroferammede i hele verden, og vi er stolte av å samarbeide med en så betydningsfull organisasjon. Det å kunne bistå ut over pengebidrag tror jeg er engasjerende og motiverende for flere ansatte i Hafslund, sier Line Wesley-Holand, prosjektleder for Hafslunds samarbeid med Leger Uten Grenser i en melding.
– Vi har hatt en engasjerende vervekampanje i konsernet. Det er en glede å se at så mange stiller opp til frivillig innsats. Spesielt vil jeg berømme kundesenteret som har gjort en ekstra innsats for å verve frivillige hos seg, sier hun.
Flere feltpartnere
Leger uten grenser, ved generalsekretær Patrice Vastel er svært fornøyd med Hafslunds engasjement.
– Målet for årets artistgalla er å rekruttere flest mulig nye feltpartnere som vil støtte Leger Uten Grenser med et fast beløp hver måned. For å få til dette, er vi avhengige av at mange frivillige bidrar, blant annet for å kunne håndtere alle telefonene som kommer inn i løpet av sendingen. At Hafslund og mange av deres ansatte stiller frivillig opp, vil både bety at vi kan nå vårt mål om flest mulig nye feltpartnere, men også redusere våre kostnader betydelig slik at vi kan benytte pengene der nøden er størst, sier hun.
Fem av de ansatte om hvorfor de stiller opp:
Øyvind Carlsen, Hafslund Driftssentral:- Det å stille opp noen timer en kveld for å hjelpe Leger Uten Grenser og dermed de kanskje aller svakeste og vanskeligst stilte rundt i verdens mange urolige hjørner, er noe som gjør meg godt.
Arunn Khem, Hafslund Kundesenter:- Jeg så det som en selvfølge å melde meg på som frivillig for organisasjonen og bruke fire timer av en lørdag kveld på å bidra til at medmennesker skal kunne oppleve morgendagen. Det er lett å glemme at lite kan gjøre mye for de som ikke har noen ting. Jeg er stolt av bedriften min og av å kunne bidra.
Siv Thorkildsen, Hafslund IT:- Jeg synes Leger Uten Grenser gjør en kjempejobb og vil gjerne bidra der jeg har mulighet. Her får jeg muligheten til å bidra på en annen måte enn bare å gi penger. Jeg tror de som stiller denne kvelden vil få en morsom og begivenhetsrik kveld som man vil huske lenge.
Ellen Nordèn, Hafslund Kundesenter:- Når vi er så heldige å få bo i et stabilt og katastrofefritt land, syns jeg det er ære å få hjelpe Leger Uten Grenser. Er vi mange som melder oss på, viser vi at her arbeider det mennesker som er villige til å gi tilbake litt av vår tid til samfunnet, og spesiellt til de som trenger hjelp mest.
Jan Cato Hovde, Hafslund Nett:- Leger Uten Grenser har mange frivillige feltarbeidere. Disse gjør en fabelaktig innsats i krise og katastrofeområder. Det å stille i noen timer for å besvare innringertelefonen under Artistgallaen 4. desember blir mitt bidrag i denne sammenhengen. Jeg oppfordrer kollegaer i Hafslund til å gjøre det samme.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
" Øyvind Carlsen, Hafslund Driftssentral:- Det å stille opp noen timer en kveld for å hjelpe Leger Uten Grenser og dermed de kanskje aller svakeste og vanskeligst stilte rundt i verdens mange urolige hjørner, er noe som gjør meg godt. (Øyvind var den første som vervet seg til å betjene innringertelefonen!) |