Sponsing med lav verdi
En av tre norske arbeidstakere jobber i virksomheter som sponser idrett og kultur, men svært få av disse opplever at sponsing har positiv verdi for dem selv.
Dette kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av InFact for bemanningsselskapet Xtra personell. Hele 37 prosent av de som ble spurt mener sponsingen ikke har noen positiv verdi for den enkelte i virksomheten.
Trond Blindheim. (Foto: MH/Eivor Eriksen)
Trond Blindheim, rektor ved Norges Markedshøyskole mener funnene viser at mange norske bedrifter sponser av veldedighet og ikke tenker intern og ekstern effekt av sponsoratene.
– Resultatene forteller meg at svært få bedrifter forankrer sin sponsorstrategi i bedriften, og det er en lite profesjonell holdning til dette i Norge. Skal man sponse bør det ha en positiv innflytelse på bedriftens merkevare eller på bedriftskulturen, sier Blindheim i en pressemelding.
Positive lederne
Resultatene fra undersøkelsen viser at toppledere opplever en høyere personlig verdi av sponsoratet enn de ansatte. For virksomheter som har aktive sponsorater opplever kun 31,9 prosent av medarbeiderne at sponsingen har en positiv verdi for den enkelte. For topplederne er tilsvarende andel hele 54,2 prosent.
– Sponsing bestemmes og diskuteres ofte i styrerommet, uten involvering fra de ansatte og dette synes jeg er galt. Et sponsorat bør ha relevans til det man ønsker å oppnå, og samtidig være kjemisk renset for personlig relasjoner, sier Blindheim.
Vil vise seg
Administrerende direktør i bemanningsselskapet Xtra personell er langt på vei enig med Blindheim. Han mener verdiene sponsorobjektene står for vil bli stadig viktigere for virksomheter som skal inngå sponsorkontrakter i fremtiden.
– Jeg tror fortsatt for mange virksomheter er mer opptatt av synlighet og logoplassering, enn å benytte sponsoratet til intern kultur- og kompetansebygging. En god start for å øke oppslutning og effekt av sponsoratet internt er at det må være samsvar mellom selskapets verdier og sponsorobjektets verdier, samt at sponsorene må være flinkere til å større krav til sponsorobjektene i forhold til å bidra inn mot sponsorens ansatte med kulturbygging, sier Fæste
Involvering
Blindheim mener de også at de ansatte i en organisasjon må involveres i prosessen med å velge ut hvem bedriften skal sponse.
– På den måten inkluderer man de ansatte og får et større internt engasjement, noe som er veldig viktig, uansett hva man sponser, sier Blindheim.
For å oppnå større ekstern effekt av sponsoratene tror Fæste at sponsormarkedet vil bevege seg mer mot monosponsing og færre spleiselag.
– Jeg tror en av årsaken til ansatte opplever liten verdi av sponsing er at mange bedrifter sprer pengene sine utover flere objekter som en av flere sponsorer, og på den måten forsvinner den unike linken mellom sponsor og sponsorobjekt.
- Med nøyere utvelgelse av hvem man sponser, vil man kanskje se at det finnes nisjer eller objekter hvor man kan være alene som sponsor og som vil gi høyere synlighet for sponsorene enn som en av mange sponsorer av et kulturarrangement eller idrettsstevne, sier Fæste.
Den landsrepresentative undersøkelsen ble gjennomført av InFact blant 1013 mennesker.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
"